Meer maatwerk door adaptieve AI
Goed rekenonderwijs staat al jaren hoog op de prioriteitenlijst van De Vijfster in Capelle a/d IJssel. De school heeft enkele jaren geleden bewust gekozen voor rekenmethode Snappet, met behulp van Chromebooks. Waarom en hoe pakt dit uit in de praktijk?
Rekenonderwijs op De Vijfster
Feedback real time beschikbaar
‘Ik kan mijn tijd en aandacht dus precies geven aan de kinderen die dat het hardst nodig hebben. De kinderen vinden het ook fijn dat ze meteen feedback krijgen. Ze merken dat ze sneller door kunnen als het goed is, en dat ze sneller hulp krijgen als dat nodig is. Dat motiveert ze echt! Ik zie dat de inzet van AI mijn werk eigenlijk menselijker en doelgerichter maakt.’
Welke meerwaarde heeft jouw ambassadeurschap?
Joost: ‘Snappet is een non-profitorganisatie die alle winst weer investeert in het programma en graag zijn kennis deelt. Er zijn in heel Nederland tientallen ambassadeurs zoals Ellen en ik, die elk jaar bij elkaar komen voor training en informatie over nieuwe ontwikkelingen. Door deze extra kennis kan ik mijn werk als leerkracht beter doen, waardoor ik de kinderen echt centraal kan stellen. En onze feedback vanuit de praktijk wordt weer verwerkt in de software, wat uiteindelijk ook de leerlingen weer ten goede komt.’
Voor vragen over deze rekenmethode kun je altijd terecht bij Joost of Ellen: joost.dusseldorp@rvko.nl of ellen.degraaf@rvko.nl.
Samen met directeur Ellen Aarts is leerkracht en rekencoördinator Joost Dusseldorp ambassadeur van Snappet. Joost: ‘Ik ben hier eigenlijk min of meer toevallig ingerold, omdat ik rekenonderwijs niet alleen belangrijk, maar vooral ook erg leuk vind om te geven. Je ziet soms zulke snelle vorderingen bij kinderen, dat inspireert me. Maar er zijn natuurlijk ook veel leerlingen die moeite hebben met rekenen, dus dit is echt een onderwerp waarop je als leerkracht het verschil kunt maken.’
Waarom heeft jouw school voor Snappet gekozen?
Joost: ‘Ik ben zelf destijds niet bij die keuze betrokken geweest, maar wat enorm bevalt, is dat de software adaptief is. De AI van het programma herkent meteen of een leerling moeite heeft met bepaalde sommen of juist niet, en past daar automatisch de volgende opgaven op aan. De feedback is direct beschikbaar, waardoor ik echt onderwijs op maat kan geven. Als ik zie dat iemand moeite heeft met bepaalde sommen, kan ik ze bij me roepen voor een verlengde instructie.’
Feedback real time beschikbaar
‘Ik kan mijn tijd en aandacht dus precies geven aan de kinderen die dat het hardst nodig hebben. De kinderen vinden het ook fijn dat ze meteen feedback krijgen. Ze merken dat ze sneller door kunnen als het goed is, en dat ze sneller hulp krijgen als dat nodig is. Dat motiveert ze echt! Ik zie dat de inzet van AI mijn werk eigenlijk menselijker en doelgerichter maakt.’
Welke meerwaarde heeft jouw ambassadeurschap?
Joost: ‘Snappet is een non-profitorganisatie die alle winst weer investeert in het programma en graag zijn kennis deelt. Er zijn in heel Nederland tientallen ambassadeurs zoals Ellen en ik, die elk jaar bij elkaar komen voor training en informatie over nieuwe ontwikkelingen. Door deze extra kennis kan ik mijn werk als leerkracht beter doen, waardoor ik de kinderen echt centraal kan stellen. En onze feedback vanuit de praktijk wordt weer verwerkt in de software, wat uiteindelijk ook de leerlingen weer ten goede komt.’
Voor vragen over deze rekenmethode kun je altijd terecht bij Joost of Ellen: joost.dusseldorp@rvko.nl of ellen.degraaf@rvko.nl.
Samen met directeur Ellen Aarts is leerkracht en rekencoördinator Joost Dusseldorp ambassadeur van Snappet. Joost: ‘Ik ben hier eigenlijk min of meer toevallig ingerold, omdat ik rekenonderwijs niet alleen belangrijk, maar vooral ook erg leuk vind om te geven. Je ziet soms zulke snelle vorderingen bij kinderen, dat inspireert me. Maar er zijn natuurlijk ook veel leerlingen die moeite hebben met rekenen, dus dit is echt een onderwerp waarop je als leerkracht het verschil kunt maken.’
Waarom heeft jouw school voor Snappet gekozen?
Joost: ‘Ik ben zelf destijds niet bij die keuze betrokken geweest, maar wat enorm bevalt, is dat de software adaptief is. De AI van het programma herkent meteen of een leerling moeite heeft met bepaalde sommen of juist niet, en past daar automatisch de volgende opgaven op aan. De feedback is direct beschikbaar, waardoor ik echt onderwijs op maat kan geven. Als ik zie dat iemand moeite heeft met bepaalde sommen, kan ik ze bij me roepen voor een verlengde instructie.’
Onlangs brachten Wouter van der Windt, directeur van SBO Laurens Cupertino, en Ellen Aarts, directeur van De Vijfster, over en weer een werkbezoek aan elkaars school.
Dit is een onderdeel van een breder initiatief binnen de RVKO om kennis en ervaringen tussen scholen uit te wisselen en van elkaar te leren.
Meer maatwerk door adaptieve AI
Rekenonderwijs op De Vijfster