De werkgroep RVKO leert bewegen(d) organiseert op 23 maart 2022 een vervolg op dit thema, in de vorm van een inspiratiemiddag rondom bewegend leren en de dynamische schooldag. Ook is de werkgroep actief op Facebook en Instagram met het delen van inspiratie om ook jouw schooldag meer dynamisch te maken.
De deelnemers gingen naar huis met praktische tips, die zij direct kunnen inzetten in hun groep om de schooldag meer dynamisch te maken.
‘Kinderen en leerkrachten worden er gelukkig van! Daarom ook de vraag: richten wij een schooldag in vanuit het welzijn van een kind of vanuit de leerstof? Als het welzijn van kinderen meer centraal staat ontkom je niet aan meer bewegen!’
Wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van bewegend leren is in opkomst. Wim:‘
Meer bewegen op school zorgt – ondanks dat het (onderwijs)tijd kost – voor vooruitgang in cognitieve vakken en heeft een prachtige bijvangst, zoals een grotere motivatie bij kinderen, prettige groepsdynamiek, vooruitgang in manier van en hoeveelheid bewegen en sociaal emotioneel lekker in je vel zitten.’
‘Hoe organiseer je een dynamische schooldag?’
Een dynamische schooldag is een dag waarbinnen de kinderen én de leerkracht (voldoende) afwisseling hebben tussen inspanning en ontspanning, en tussen binnen en buiten zijn. Maar hoe organiseer je dat, zo’n dynamische schooldag? Samen met Wim is de groep aan de slag gegaan met theorie en diverse praktische werkvormen.
RVKO leert bewegen(d)
Op twee woensdagmiddagen in oktober hebben zo’n 60 leerkrachten en studenten van de Thomas More Hogeschool in de Rotterdamse Schouwburg een workshop gevolgd rondom ‘de dynamische schooldag’. De workshop werd begeleid door Wim van Gelder van de organisatie ‘Alles in beweging’.
De werkgroep RVKO leert bewegen(d) organiseert op 23 maart 2022 een vervolg op dit thema, in de vorm van een inspiratiemiddag rondom bewegend leren en de dynamische schooldag. Ook is de werkgroep actief op Facebook en Instagram met het delen van inspiratie om ook jouw schooldag meer dynamisch te maken.
De deelnemers gingen naar huis met praktische tips, die zij direct kunnen inzetten in hun groep om de schooldag meer dynamisch te maken.
‘Kinderen en leerkrachten worden er gelukkig van! Daarom ook de vraag: richten wij een schooldag in vanuit het welzijn van een kind of vanuit de leerstof? Als het welzijn van kinderen meer centraal staat ontkom je niet aan meer bewegen!’
Wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van bewegend leren is in opkomst. Wim:‘
Meer bewegen op school zorgt – ondanks dat het (onderwijs)tijd kost – voor vooruitgang in cognitieve vakken en heeft een prachtige bijvangst, zoals een grotere motivatie bij kinderen, prettige groepsdynamiek, vooruitgang in manier van en hoeveelheid bewegen en sociaal emotioneel lekker in je vel zitten.’
‘Hoe organiseer je een dynamische schooldag?’
Een dynamische schooldag is een dag waarbinnen de kinderen én de leerkracht (voldoende) afwisseling hebben tussen inspanning en ontspanning, en tussen binnen en buiten zijn. Maar hoe organiseer je dat, zo’n dynamische schooldag? Samen met Wim is de groep aan de slag gegaan met theorie en diverse praktische werkvormen.
RVKO leert bewegen(d)
Op twee woensdagmiddagen in oktober hebben zo’n 60 leerkrachten en studenten van de Thomas More Hogeschool in de Rotterdamse Schouwburg een workshop gevolgd rondom ‘de dynamische schooldag’. De workshop werd begeleid door Wim van Gelder van de organisatie ‘Alles in beweging’.