MINISTER MARGA KLOMPÉSCHOOL 
(ROTTERDAM-OMMOORD)

LUCASSCHOOL (ROTTERDAM-WEST)

PIETER BAS (CAPELLE A/D IJSSEL)

EMMAUS, LOCATIE BUITENHOF (ROTTERDAM-WEST)

Een feestje, gezellig samen zijn, maar ook weten wat de achtergrond is. Pasen: voor RVKO-scholen een belangrijk moment om te vieren. De e-Koerier deed een rondje langs een aantal scholen met de vraag: hoe vieren jullie Pasen?


Hoe vieren we Pasen?

Emmaus, locatie Buitenhof (Rotterdam-West)
Sandra Broekhoven, leerkracht groep 3/4

‘Een aantal dagen voor Pasen bezochten onze kleuters het verzorgingstehuis in de buurt om een palmpaasstok met fruit en ander lekkers te brengen. Dit was van tevoren door ouders meegegeven naar school. Ze zongen er liedjes voor de bewoners en maakten een praatje met hen. Het levert veel lachende gezichten op, zowel bij de kinderen van onze school als bij de ouderen. Later die week organiseerden we het paasontbijt voor alle klassen in onze school. Vanwege de ramadan deden niet alle kinderen mee. Onze LEVO-werkgroep zorgde die ochtend voor boekjes en filmpjes waarin de betekenis van Pasen staat, zodat de kinderen meekrijgen wat deze twee dagen betekenen. Als katholieke school vinden we dat belangrijk, net zoals bijvoorbeeld Kerstmis, Allerzielen en Allerheiligen. Je merkt ieder jaar weer hoe enthousiast de kinderen reageren op de paasviering. Natuurlijk over het gezellig samenzijn, maar ook over de betekenis van het feest.’

Pieter Bas (Capelle a/d IJssel)
Marja Kauffmann, adjunct-directeur

‘Het is een bewuste keuze om met elkaar de waarden van Pasen te delen. Respect voor elkaar, iets doen voor een ander. Met onze Paaswerkgroep, bestaande uit leerkrachten, ouders en een evenementencoördinator, organiseerden we dit jaar een groot buffet in de hal. Alle kinderen maakten een doos waarin ze broodjes, eieren en andere lekkere dingen deden om in de klas op te eten. Hoewel we er dit jaar niet om vroegen, arriveerde een aantal kinderen in pyjama. Hoe leuk is dat! Ik zag tijdens de dag van het buffet, op 14 april, zo veel stralende ogen en blije gezichten. Het delen van welvaart en geluk met elkaar vinden we belangrijk op de Pieter Bas. Daarom doen we ook mee met de vastenactie van de kerk. Een uitdaging van 40 dagen, waarbij de kinderen tegen een klein bedrag iets doen voor een ander en zo geld inzamelen voor mensen die het nodig hebben. Tot slot vertellen we ieder jaar in alle klassen het paasverhaal.’

Lucasschool (Rotterdam-West)
Paul Klunder, directeur

'We hoeven vandaag toch geen opdrachten te doen?’. Een vraag van een leerling om een glimlach bij te krijgen, want we vierden die dag Pasen. En dus lieten we rekenen en taal even links liggen. De dag begon met een uitgebreid paasontbijt, waarbij ook een aantal ouders aanwezig waren. Een feestelijk versierde tafel vol matzes, geverfde eieren, krentenbollen en beleg; de kinderen genoten met volle teugen. Tijdens of na het ontbijt lieten we per klas en per lokaal het paasverhaal zien via een powerpointpresentatie, verteld door twee leerkrachten. Later die dag gingen groepjes, verdeeld per bouw, 10 minuten naar buiten om chocolade-paaseieren te zoeken. Het paasontbijt viel dit jaar tijdens de ramadan. Een moreel dilemma voor islamitische ouders. Met enkelen van hen spraken we af dat hun kinderen pas na het ontbijt aanhaakten. We hebben en houden altijd oog voor elkaar op onze school en dat geven we de kinderen, ook tijdens Pasen, graag mee.’

Minister Marga Klompéschool
(Rotterdam-Ommoord)
Sadhana Raaijmakers, directeur

‘Op donderdag 14 april vierde de MMK-school Pasen. Op deze Witte Donderdag was iedereen in de hele school traditiegetrouw in het wit gekleed. Wit staat op deze dag onder meer voor vreugdevol en heilig, en natuurlijk voelden we ons op deze dag verbonden met elkaar. Alle groepen hadden hard gewerkt om een mooie paastentoonstelling te maken. Vanuit de methode levensbeschouwing ‘Hemel en Aarde’ die wij op de MMK gebruiken, was het thema ‘Traan’: tranen zijn er van verdriet, vreugde en van blije ontroering. Met dit thema zijn alle kinderen aan de slag gegaan en hebben gedichten, tekeningen, mala’s (kettingen) en nog veel meer mooie dingen gemaakt. De dag is gestart met een heerlijk paasontbijt. Alle kinderen mochten buiten eitjes zoeken en er was voor alle groepen een leuke creatieve activiteit. Het was een gezellige dag. Alle kinderen hebben genoten. Daarna kon iedereen een heerlijk vrij paasweekend gaan vieren.’


MINISTER MARGA KLOMPÉSCHOOL 
(ROTTERDAM-OMMOORD)

Een feestje, gezellig samen zijn, maar ook weten wat de achtergrond is. Pasen: voor RVKO-scholen een belangrijk moment om te vieren. De e-Koerier deed een rondje langs een aantal scholen met de vraag: hoe vieren jullie Pasen?


Hoe vieren we Pasen?

LUCASSCHOOL (ROTTERDAM-WEST)

PIETER BAS (CAPELLE A/D IJSSEL)

EMMAUS, LOCATIE BUITENHOF (ROTTERDAM-WEST)

Emmaus, locatie Buitenhof 
(Rotterdam-West)
Sandra Broekhoven, 

leerkracht groep 3/4

‘Een aantal dagen voor Pasen bezochten onze kleuters het verzorgingstehuis in de buurt om een Palmpaasstok met fruit en ander lekkers te brengen. Dit was van tevoren door ouders meegegeven naar school. Ze zongen er liedjes voor de bewoners en maakten een praatje met hen. Het levert veel lachende gezichten op, zowel bij de kinderen van onze school als bij de ouderen. Later die week organiseerden we het Paasontbijt voor alle klassen in onze school. Vanwege de Ramadan deden niet alle kinderen mee. Onze LEVO-werkgroep zorgde die ochtend voor boekjes en filmpjes waarin de betekenis van Pasen staat, zodat de kinderen meekrijgen wat deze twee dagen betekenen. Als katholieke school vinden we dat belangrijk, net zoals bijvoorbeeld Kerstmis, Allerzielen en Allerheiligen. Je merkt ieder jaar weer hoe enthousiast de kinderen reageren op de Paasviering. Natuurlijk over het gezellig samenzijn, maar ook over de betekenis van het feest.’

Pieter Bas (Capelle a/d IJssel)
Marja Kauffmann, adjunct-directeur

‘Het is een bewuste keuze om met elkaar de waarden van Pasen te delen. Respect voor elkaar, iets doen voor een ander. Met onze Paaswerkgroep, bestaande uit leerkrachten, ouders en een evenementencoördinator, organiseerden we dit jaar een groot buffet in de hal. Alle kinderen maakten een doos waarin ze broodjes, eieren en andere lekkere dingen deden om in de klas op te eten. Hoewel we er dit jaar niet om vroegen, arriveerde een aantal kinderen in pyjama. Hoe leuk is dat! Ik zag tijdens de dag van het buffet, op 14 april, zo veel stralende ogen en blije gezichten. Het delen van welvaart en geluk met elkaar vinden we belangrijk op de Pieter Bas. Daarom doen we ook mee met de vastenactie van de kerk. Een uitdaging van 40 dagen, waarbij de kinderen tegen een klein bedrag iets doen voor een ander en zo geld inzamelen voor mensen die het nodig hebben. Tot slot vertellen we ieder jaar in alle klassen het paasverhaal.’

Lucasschool (Rotterdam-West)
Paul Klunder, directeur

'We hoeven vandaag toch geen opdrachten te doen?’. Een vraag van een leerling om een glimlach bij te krijgen, want we vierden die dag Pasen. En dus lieten we rekenen en taal even links liggen. De dag begon met een uitgebreid paasontbijt, waarbij ook een aantal ouders aanwezig waren. Een feestelijk versierde tafel vol matzes, geverfde eieren, krentenbollen en beleg; de kinderen genoten met volle teugen. Tijdens of na het ontbijt lieten we per klas en per lokaal het paasverhaal zien via een powerpointpresentatie, verteld door twee leerkrachten. Later die dag gingen groepjes, verdeeld per bouw, 10 minuten naar buiten om chocolade-paaseieren te zoeken. Het paasontbijt viel dit jaar tijdens de ramadan. Een moreel dilemma voor islamitische ouders. Met enkelen van hen spraken we af dat hun kinderen pas na het ontbijt aanhaakten. We hebben en houden altijd oog voor elkaar op onze school en dat geven we de kinderen, ook tijdens Pasen, graag mee.’

Minister Marga Klompéschool
(Rotterdam-Ommoord)
Sadhana Raaijmakers, directeur

‘Op donderdag 14 april vierde de MMK-school Pasen. Op deze Witte Donderdag was iedereen in de hele school traditiegetrouw in het wit gekleed. Wit staat op deze dag onder meer voor vreugdevol en heilig, en natuurlijk voelden we ons op deze dag verbonden met elkaar. Alle groepen hadden hard gewerkt om een mooie paastentoonstelling te maken. Vanuit de methode levensbeschouwing ‘Hemel en Aarde’ die wij op de MMK gebruiken, was het thema ‘Traan’: tranen zijn er van verdriet, vreugde en van blije ontroering. Met dit thema zijn alle kinderen aan de slag gegaan en hebben gedichten, tekeningen, mala’s (kettingen) en nog veel meer mooie dingen gemaakt. De dag is gestart met een heerlijk paasontbijt. Alle kinderen mochten buiten eitjes zoeken en er was voor alle groepen een leuke creatieve activiteit. Het was een gezellige dag. Alle kinderen hebben genoten. Daarna kon iedereen een heerlijk vrij paasweekend gaan vieren.’