Relaxdoos
Juf, mag ik even met de relaxdoos op de gang?
In de klas van Laura Graafmans, leerkracht en IB’er op Het Tangram (Rotterdam-Nesselande) staat een relaxdoos. Kinderen kunnen deze gebruiken als ze bijvoorbeeld boos, gestrest, verdrietig of te druk zijn.
Laura heeft de doos zelf bedacht, omdat ze merkte dat leerlingen om verschillende redenen af en toe even stoom moeten afblazen. ‘Ik wil ze niet straffen als ze druk of agressief zijn, ik wil wel hun gedrag veranderen en ze leren omgaan met de emoties die ze hebben. Maar je kunt niet altijd meteen met ze in gesprek. Soms moeten ze gewoon even hun energie of woede kwijt om rustig te kunnen worden. Daarom had ik vroeger een stressbal in mijn bureau, die gaf ik dan even aan een kind. Dat werkte goed. Dat idee heb ik uitgewerkt tot een complete relaxdoos.’
Verwondering en afleiding
De relaxdoos bevat kaartjes met zo’n 25 doe-opdrachten, gericht op ademhaling, focus, ontladen, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat kinderen hun aandacht ergens anders op kunnen richten. Voorbeelden van de opdrachtjes zijn:
- Pak een squishy en knijp er 5x zo hard mogelijk in (boosheid).
- Draai de zandloper om en tel hoelang het duurt voordat hij leeg is (focus, ademhaling).
- Spring 20x zo hoog mogelijk in de lucht (energie).
Laura: ‘Je haalt ze als het ware even uit dat vervelende moment, zodat ze weer kunnen focussen op leuke dingen en hun schoolwerk. De verschillende materialen en geuren zorgen voor verwondering en afleiding: er is onder andere magic sand, er zijn geurkaarsjes en een jojo-puffer: een bal met kriebelende draadjes.’
Op de gang
Laura: ‘Wat je als leerkracht eigenlijk zegt is: ‘Jouw gedrag mag er zijn, ik neem je serieus’. Als een kind heel boos is, moet die woede natuurlijk wel weg. Maar je wilt ook weten: waar komt dat vandaan? Want een kind moet er wel mee leren omgaan. We hebben de doos op de gang staan. Soms zie ik al aan een leerling: ‘Die is toe aan de relaxdoos’. Dan vraag ik of hij of zij even meeloopt naar de gang, zodat niet iedereen het meteen hoeft te zien. Maar soms vragen leerlingen ook zelf al om de relaxdoos!’
Er is veel interesse van andere RVKO-collega’s en -scholen voor de relaxdoos. Meer informatie: www.lauragraafmans.nl.
In de klas van Laura Graafmans, leerkracht en IB’er op Het Tangram (Rotterdam-Nesselande) staat een relaxdoos. Kinderen kunnen deze gebruiken als ze bijvoorbeeld boos, gestrest, verdrietig of te druk zijn.
Juf, mag ik even met de relaxdoos op de gang?
Relaxdoos
Laura heeft de doos zelf bedacht, omdat ze merkte dat leerlingen om verschillende redenen af en toe even stoom moeten afblazen. ‘Ik wil ze niet straffen als ze druk of agressief zijn, ik wil wel hun gedrag veranderen en ze leren omgaan met de emoties die ze hebben. Maar je kunt niet altijd meteen met ze in gesprek. Soms moeten ze gewoon even hun energie of woede kwijt om rustig te kunnen worden. Daarom had ik vroeger een stressbal in mijn bureau, die gaf ik dan even aan een kind. Dat werkte goed. Dat idee heb ik uitgewerkt tot een complete relaxdoos.’
Verwondering en afleiding
De relaxdoos bevat kaartjes met zo’n 25 doe-opdrachten, gericht op ademhaling, focus, ontladen, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat kinderen hun aandacht ergens anders op kunnen richten. Voorbeelden van de opdrachtjes zijn:
- Pak een squishy en knijp er 5x zo hard mogelijk in (boosheid).
- Draai de zandloper om en tel hoelang het duurt voordat hij leeg is (focus, ademhaling).
- Spring 20x zo hoog mogelijk in de lucht (energie).
Laura: ‘Je haalt ze als het ware even uit dat vervelende moment, zodat ze weer kunnen focussen op leuke dingen en hun schoolwerk. De verschillende materialen en geuren zorgen voor verwondering en afleiding: er is onder andere magic sand, er zijn geurkaarsjes en een jojo-puffer: een bal met kriebelende draadjes.’
Op de gang
Laura: ‘Wat je als leerkracht eigenlijk zegt is: ‘Jouw gedrag mag er zijn, ik neem je serieus’. Als een kind heel boos is, moet die woede natuurlijk wel weg. Maar je wilt ook weten: waar komt dat vandaan? Want een kind moet er wel mee leren omgaan. We hebben de doos op de gang staan. Soms zie ik al aan een leerling: ‘Die is toe aan de relaxdoos’. Dan vraag ik of hij of zij even meeloopt naar de gang, zodat niet iedereen het meteen hoeft te zien. Maar soms vragen leerlingen ook zelf al om de relaxdoos!’
Er is veel interesse van andere RVKO-collega’s en -scholen voor de relaxdoos. Meer informatie: www.lauragraafmans.nl.