Sinds schooljaar 2021-2022 biedt Cito de mogelijkheid via het nieuwe leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld ook digitaal de toetsen af te nemen, waarmee de voortgang van kinderen op het basisonderwijs wordt gemeten.

Digitaal toetsen

Zaten kinderen bij de eerste lichting Cito-toetsen in 1970 nog ernstig met een potlood vakjes in te kleuren naast wat het goede antwoord leek, inmiddels zijn de afnamemogelijkheden toegenomen, zowel op papier als digitaal. En daarmee lijkt gelukkig ook iets van de beladenheid van het toetsmoment áfgenomen.

Leerling in Beeld

De Hildegardisschool in Rotterdam-Noord maakte dit jaar voor het eerst gebruik van de digitale Cito-toets. Intern begeleiders Margreet Boudeling en Linda Urbanus beamen dat vooral het adaptieve aspect van de toetsen een positieve ontwikkeling is. Als na enkele vragen blijkt dat de leerling beter een niveau hoger of lager getoetst kan worden, dan past het programma de vragen aan. ‘Maar’, legt Margreet uit, ‘je kunt er ook voor kiezen het niveau vast te zetten als je denkt dat een leerling juist gefrustreerd raakt als de vragen steeds moeilijker zouden worden.’ ‘Op deze manier kunnen we iets van de 'ernst' van de vroegere toetsmomenten wegnemen’, vult Linda aan.

Er zijn meer voordelen te benoemen van het digitaal toetsen: voor kinderen met dyslexie is er de mogelijkheid om audio-ondersteuning te gebruiken. Margreet: ‘Ook kunnen we de toets vergroot uitprinten, zodat de teksten voor de leerlingen makkelijker te lezen zijn.’ Linda: ‘Voor de leerkracht is het fijn dat de toetsresultaten automatisch worden geanalyseerd. Op welke categorie valt een leerling uit? Waar kunnen we preventief op inzetten?’

‘Leerling nu ook digitaal in beeld’


Kinderziektes

Alleen maar winst dus? Geen kinderziektes? ‘Dat nou ook weer niet’, lacht Linda. ‘We zijn echt nog in de verkennende fase. We hebben niet alle klassen online getoetst dit jaar. Groep 3 en 4 zijn digitaal nog wat minder vaardig en die hebben we gewoon op papier laten werken. En het onderdeel 'spelling' is door alle groepen op papier gemaakt, vanwege de verklanking. Een moeder vertelde ons dat begrijpend lezen digitaal toch lastiger leek voor haar kind: je kunt immers geen woorden onderstrepen in de tekst.’

Margreet: ‘Ook waren er aan de kant van Cito zelf nog veel haperingen en storingen te bespeuren. Maar mede dankzij onze administrateur Rob Bruggeman zijn we rustig gebleven. Hij had al ervaring met Leerling in Beeld!’

‘We hebben het digitaal toetsen inmiddels besproken in het team én met de kinderen, en al met al zijn we positief!’

‘Snelle analyse toetsresultaten’

Digitaal toetsen

Zaten kinderen bij de eerste lichting Cito-toetsen in 1970 nog ernstig met een potlood vakjes in te kleuren naast wat het goede antwoord leek, inmiddels zijn de afnamemogelijkheden toegenomen, zowel op papier als digitaal. En daarmee lijkt gelukkig ook iets van de beladenheid van het toetsmoment áfgenomen.

Leerling in Beeld

De Hildegardisschool in Rotterdam-Noord maakte dit jaar voor het eerst gebruik van de digitale Cito-toets. Intern begeleiders Margreet Boudeling en Linda Urbanus beamen dat vooral het adaptieve aspect van de toetsen een positieve ontwikkeling is. Als na enkele vragen blijkt dat de leerling beter een niveau hoger of lager getoetst kan worden, dan past het programma de vragen aan. ‘Maar’, legt Margreet uit, ‘je kunt er ook voor kiezen het niveau vast te zetten als je denkt dat een leerling juist gefrustreerd raakt als de vragen steeds moeilijker zouden worden.’ ‘Op deze manier kunnen we iets van de 'ernst' van de vroegere toetsmomenten wegnemen’, vult Linda aan.

Er zijn meer voordelen te benoemen van het digitaal toetsen: voor kinderen met dyslexie is er de mogelijkheid om audio-ondersteuning te gebruiken. Margreet: ‘Ook kunnen we de toets vergroot uitprinten, zodat de teksten voor de leerlingen makkelijker te lezen zijn.’ Linda: ‘Voor de leerkracht is het fijn dat de toetsresultaten automatisch worden geanalyseerd. Op welke categorie valt een leerling uit? Waar kunnen we preventief op inzetten?’

‘Leerling nu ook digitaal in beeld’


Kinderziektes

Alleen maar winst dus? Geen kinderziektes? ‘Dat nou ook weer niet’, lacht Linda. ‘We zijn echt nog in de verkennende fase. We hebben niet alle klassen online getoetst dit jaar. Groep 3 en 4 zijn digitaal nog wat minder vaardig en die hebben we gewoon op papier laten werken. En het onderdeel 'spelling' is door alle groepen op papier gemaakt, vanwege de verklanking. Een moeder vertelde ons dat begrijpend lezen digitaal toch lastiger leek voor haar kind: je kunt immers geen woorden onderstrepen in de tekst.’

Margreet: ‘Ook waren er aan de kant van Cito zelf nog veel haperingen en storingen te bespeuren. Maar mede dankzij onze administrateur Rob Bruggeman zijn we rustig gebleven. Hij had al ervaring met Leerling in Beeld!’

‘We hebben het digitaal toetsen inmiddels besproken in het team én met de kinderen, en al met al zijn we positief!’

‘Snelle analyse toetsresultaten’

Sinds schooljaar 2021-2022 biedt Cito de mogelijkheid via het nieuwe leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld ook digitaal de toetsen af te nemen, waarmee de voortgang van kinderen op het basisonderwijs wordt gemeten.