Ook dit jaar waren er weer Nationale Voorleesdagen, en wel van 25 januari t/m 4 februari. Op veel RVKO-scholen werd er extra aandacht besteed aan voorlezen.
Nationale Voorleesdagen
‘Iedereen wordt toch blij van voorlezen!? Naast het bevorderen van leesplezier draagt het ook bij aan de ontwikkeling van taalgevoel en uitbreiding van de woordenschat. Daarom lezen wij op school iedere dag voor en is er tijdens de voorleesdagen op verschillende manieren nog extra aandacht voor voorlezen.
Op woensdag 25 januari zijn we gestart met een voorleesontbijt. Terwijl de kinderen genoten van het door henzelf meegebrachte ontbijt, werd er in iedere groep voorgelezen. Voor iedere groep was er ook een nieuw boek cadeau, want boeken hebben we nooit genoeg. Iedere dag krijgen onze ouders een voorleestip via Parro. Zo hopen we dat er ook thuis bij de kinderen veel voorgelezen wordt.
De meest hilarische activiteit tijdens de voorleesdagen was wel 'De Masked Reader'. Alle juffen en meesters hebben zich onherkenbaar vermomd en er is van hen zo een filmpje gemaakt terwijl ze een stukje voorlazen. Al deze filmpjes zijn aan elkaar geplakt en deze 'Masked Reader'-film is in alle groepen bekeken. Vervolgens natuurlijk raden wie wie was. Per groep is er een antwoordformulier ingevuld. De groep met de meeste goede antwoorden heeft een taart gewonnen!
Superleuk voor de kinderen, maar ook al veel voorpret bij de collega's.’
Tineke Visser, directeur Sterrenschool de Globetrotter
Het Octaaf
Tijdens de Nationale Voorleesdagen heeft Laura Buter van de bibliotheek op school de kleuters voorgelezen uit ‘Maximiliaan Modderman geeft een feestje’ van Joukje Akveld en Jan Jutte. Dit deed zij met vertelplaten in een Kamishibai-vertelkastje (een soort minitoneeldecor voor op tafel) en allerlei poppen, knuffels en ander materiaal. Alle poppen en knuffels zaten onder de modder en belandden met een plons in bad! Wat was dat een leuk verhaal!
Ook hebben leerlingen van groep 7 weer allerlei boeken voor de kleuters meegenomen en daaruit voorgelezen. In groepjes hebben ze geluisterd naar alle mooie verhalen. Op 25 januari mochten de kinderen allemaal in hun pyjama naar school komen. We hebben op school ontbeten, terwijl wethouder Hugo van der Wal bij ons kwam voorlezen. Dat was heel leuk, lekker en gezellig!’
Liesbeth Thomassen, directeur Het Octaaf
‘Op de Minister Marga Klompéschool in Rotterdam-Ommoord is tijdens de Voorleesdagen elke dag wel aandacht besteed aan (voor)lezen. Tijdens de coronaperiode had de school het initiatief genomen om voorleesvideo’s voor de leerlingen te maken en die traditie is dit jaar voortgezet. Alle kinderen konden via onze OneDrive een video bekijken waarin directeur Sadhana Raaijmakers voorlas uit het prentenboek ‘Maximiliaan Modderman geeft een feestje’. Voor elk kind was ook een lunchpakketje gemaakt met een boterham, een bekertje appelsap en een stukje fruit, zodat ze – waar ze ook waren – even rustig konden zitten eten en kijken/luisteren naar de video.
De bovenbouwleerlingen hebben naar het voorbeeld van Maximiliaan zelf een boekje geschreven en getekend. Ook was er een toneelvoorstelling van Maximiliaan en mochten de kinderen hun lievelingsboek mee naar school nemen om in de klas uit voor te lezen. In de tweede week van de Voorleesdagen kwamen vaders, moeders, opa’s en oma’s naar school om voor te lezen in de klas van hun (klein)kind. Zelfs onze wijkagent kwam spontaan voorlezen. Op de laatste dag hebben de bovenbouwleerlingen in de onderbouwgroepen voorgelezen uit hun zelfgeschreven boeken.’
Lisette Visser
Ook dit jaar waren er weer Nationale Voorleesdagen, en wel van 25 januari t/m 4 februari. Op veel RVKO-scholen werd er extra aandacht besteed aan voorlezen.
Nationale Voorleesdagen
‘Iedereen wordt toch blij van voorlezen!? Naast het bevorderen van leesplezier draagt het ook bij aan de ontwikkeling van taalgevoel en uitbreiding van de woordenschat. Daarom lezen wij op school iedere dag voor en is er tijdens de voorleesdagen op verschillende manieren nog extra aandacht voor voorlezen.
Op woensdag 25 januari zijn we gestart met een voorleesontbijt. Terwijl de kinderen genoten van het door henzelf meegebrachte ontbijt, werd er in iedere groep voorgelezen. Voor iedere groep was er ook een nieuw boek cadeau, want boeken hebben we nooit genoeg. Iedere dag krijgen onze ouders een voorleestip via Parro. Zo hopen we dat er ook thuis bij de kinderen veel voorgelezen wordt.
De meest hilarische activiteit tijdens de voorleesdagen was wel 'De Masked Reader'. Alle juffen en meesters hebben zich onherkenbaar vermomd en er is van hen zo een filmpje gemaakt terwijl ze een stukje voorlazen. Al deze filmpjes zijn aan elkaar geplakt en deze 'Masked Reader'-film is in alle groepen bekeken. Vervolgens natuurlijk raden wie wie was. Per groep is er een antwoordformulier ingevuld. De groep met de meeste goede antwoorden heeft een taart gewonnen!
Superleuk voor de kinderen, maar ook al veel voorpret bij de collega's.’
Tineke Visser, directeur Sterrenschool de Globetrotter
Tijdens de Nationale Voorleesdagen heeft Laura Buter van de bibliotheek op school de kleuters voorgelezen uit ‘Maximiliaan Modderman geeft een feestje’ van Joukje Akveld en Jan Jutte. Dit deed zij met vertelplaten in een Kamishibai-vertelkastje (een soort minitoneeldecor voor op tafel) en allerlei poppen, knuffels en ander materiaal. Alle poppen en knuffels zaten onder de modder en belandden met een plons in bad! Wat was dat een leuk verhaal!
Ook hebben leerlingen van groep 7 weer allerlei boeken voor de kleuters meegenomen en daaruit voorgelezen. In groepjes hebben ze geluisterd naar alle mooie verhalen. Op 25 januari mochten de kinderen allemaal in hun pyjama naar school komen. We hebben op school ontbeten, terwijl wethouder Hugo van der Wal bij ons kwam voorlezen. Dat was heel leuk, lekker en gezellig!’
Liesbeth Thomassen, directeur Het Octaaf
Het Octaaf
‘Op de Minister Marga Klompéschool in Rotterdam-Ommoord is tijdens de Voorleesdagen elke dag wel aandacht besteed aan (voor)lezen. Tijdens de coronaperiode had de school het initiatief genomen om voorleesvideo’s voor de leerlingen te maken en die traditie is dit jaar voortgezet. Alle kinderen konden via onze OneDrive een video bekijken waarin directeur Sadhana Raaijmakers voorlas uit het prentenboek ‘Maximiliaan Modderman geeft een feestje’. Voor elk kind was ook een lunchpakketje gemaakt met een boterham, een bekertje appelsap en een stukje fruit, zodat ze – waar ze ook waren – even rustig konden zitten eten en kijken/luisteren naar de video.
De bovenbouwleerlingen hebben naar het voorbeeld van Maximiliaan zelf een boekje geschreven en getekend. Ook was er een toneelvoorstelling van Maximiliaan en mochten de kinderen hun lievelingsboek mee naar school nemen om in de klas uit voor te lezen. In de tweede week van de Voorleesdagen kwamen vaders, moeders, opa’s en oma’s naar school om voor te lezen in de klas van hun (klein)kind. Zelfs onze wijkagent kwam spontaan voorlezen. Op de laatste dag hebben de bovenbouwleerlingen in de onderbouwgroepen voorgelezen uit hun zelfgeschreven boeken.’
Lisette Visser