
‘Een groot onderwerp concreter gemaakt’
Een uitspraak die mij persoonlijk is bijgebleven: ‘Laten we deze ontwikkeling niet ‘inclusiever onderwijs’ noemen, maar echt de ambitie uitspreken dat wij als RVKO werken aan inclusief onderwijs in de regio Rotterdam.’
Stefan van der Worm, directeur De Grote Reis
Geïnspireerd
Aan het einde van de dag is door veel mensen uitgesproken dat ze geïnspireerd naar huis gingen. Inclusief onderwijs is een groot thema, maar op deze bijeenkomst hebben we het concreet en positief weten te belichten. Bij vertrek kreeg iedere school een tasje mee met een boek en een set dialoogkaarten, waarmee op iedere school het gesprek over inclusief onderwijs gestart kan worden. In de komende tijd krijgt dit onderwerp een vervolg bij diverse bijeenkomsten.
Dit leverde een afwisselende en inspirerende dag op, waarbij collega’s en experts uit het werkveld hun ervaringen en ideeën in verschillende presentaties en workshops deelden met de aanwezige directieleden. Ter plekke is letterlijk door de scholen een muur gevuld met beelden van successen, dromen, maar ook de ‘beren op de weg’. In de middag is er per leercirkel een spel gespeeld waarbij er extra ruimte en tijd was om de successen, wensen en ‘beren’ te bespreken en te benoemen.
Samen werken aan inclusief onderwijs
In 2035 geven alle scholen in Nederland het onderwijs op inclusieve wijze vorm.
Dit is naast een RVKO-stip aan de horizon ook de richting die de landelijke overheid heeft bepaald. Dat vraagt de komende tijd veel denk- en werkkracht van alle scholen. De directiedag van 12 december 2024, georganiseerd en ingevuld door een werkgroep van enthousiaste collega’s, stond daarom volledig in het teken van dit onderwerp.


Een uitspraak die mij persoonlijk is bijgebleven: ‘Laten we deze ontwikkeling niet ‘inclusiever onderwijs’ noemen, maar echt de ambitie uitspreken dat wij als RVKO werken aan inclusief onderwijs in de regio Rotterdam.’
Stefan van der Worm, directeur De Grote Reis
‘Een groot onderwerp concreter gemaakt’
Geïnspireerd
Aan het einde van de dag is door veel mensen uitgesproken dat ze geïnspireerd naar huis gingen. Inclusief onderwijs is een groot thema, maar op deze bijeenkomst hebben we het concreet en positief weten te belichten. Bij vertrek kreeg iedere school een tasje mee met een boek en een set dialoogkaarten, waarmee op iedere school het gesprek over inclusief onderwijs gestart kan worden. In de komende tijd krijgt dit onderwerp een vervolg bij diverse bijeenkomsten.
Dit leverde een afwisselende en inspirerende dag op, waarbij collega’s en experts uit het werkveld hun ervaringen en ideeën in verschillende presentaties en workshops deelden met de aanwezige directieleden. Ter plekke is letterlijk door de scholen een muur gevuld met beelden van successen, dromen, maar ook de ‘beren op de weg’. In de middag is er per leercirkel een spel gespeeld waarbij er extra ruimte en tijd was om de successen, wensen en ‘beren’ te bespreken en te benoemen.


In 2035 geven alle scholen in Nederland het onderwijs op inclusieve wijze vorm. Dit is naast een RVKO-stip aan de horizon ook de richting die de landelijke overheid heeft bepaald. Dat vraagt de komende tijd veel denk- en werkkracht van alle scholen. De directiedag van 12 december 2024, georganiseerd en ingevuld door een werkgroep van enthousiaste collega’s, stond daarom volledig in het teken van dit onderwerp.
Samen werken aan inclusief onderwijs

