
‘Leef in de toekomst,
daar wordt het nu beter van’
Trendwatchen
Voor de tweede stap, trendwatchen, waarschuwde Jeanneke om niet te veel naar incidenten en de waan van de dag te kijken – ‘de bovenstroom’ van het nieuws –, maar naar de onderstroom te zoeken, de kleine lichtpuntjes en de verbanden daartussen. Ze haalde hierbij onder anderen professor Jan Rotmans aan, die aangeeft dat voor een kantelpunt in een transitie vaak maar 25% van een groep nodig is.
Langetermijndenken
Bij de derde stap, het langetermijndenken, is het belangrijk om ‘wat/als’-vragen te stellen en verschillende scenario’s en toekomstperspectieven te schetsen, met hoop als vertrekpunt.
Ruim denken
Tot slot kom je op het hoogste niveau terecht bij ‘ruim denken’: Jeanneke roept daarbij op tot meerstemmigheid. ‘Stap uit je bubbel, verruim je horizon, verplaats je in anderen en rek je empathie-spier op! Kijk door de ogen van een ander en bedenk hoe een situatie voor diegene zou kunnen zijn.’
Jeanneke vatte haar presentatie over toekomstdenken als volgt samen:
- Maak tijd voor de toekomst en denk er samen over na.
- Omarm onzekerheid.
- Zet chaos en hoop in als brandstof voor verandering.
- Luister naar het andere perspectief.
- Durf te kiezen: er zijn ontelbare toekomsten mogelijk.
Haar laatste oproep was: ‘Leef alvast met één been in de toekomst, dat is goed voor nu én later!’
Tijdreizen
Bij tijdreizen, de eerste stap in het model van Jeanneke, gaat het om nadenken over je eigen ik in de toekomst: hoe zie jij eruit als je 90 bent, hoeveel tijd heb je nog om dingen te doen, wat vind je belangrijk? Ze verwees hierbij naar de theorie van de Amerikaanse hoogleraar Hal Hershfield en adviseerde de aanwezigen nu al goed te zorgen voor hun oudere ik.
Jeanneke nam de aanwezigen mee op een toekomsttrip, door op vier manieren toekomstdenken te oefenen: tijdreizen, trendwatchen, langetermijndenken en ruim denken. Met als uiteindelijk doel: een ruimer en beter besef van de toekomst. ‘Toekomstdenken is een tegengif tegen negativiteit en te veel ‘waan-van-de-dag-denken’; het biedt hoop en perspectief.’
Jeanneke adviseert toekomstdenken als middel om kleine en grote vraagstukken aan te vliegen. Voor je persoonlijke leven met intieme momenten, voor beslissingen in je bedrijfsvoering of voor grote maatschappelijke vraagstukken.
CvB-lid Jakolien Kraeima trapte vrijdag 10 januari in Hal4 in Rotterdam een eerste directiebijeenkomst af in een serie van vier, onder het overkoepelende thema ‘Veerkracht in tricky tijden’.
Jakolien benadrukte het belang van flexibiliteit en veerkracht bij het omgaan met de uitdagingen van nu en morgen. Ze introduceerde een presentatie van trendwatcher en futuroloog Jeanneke Scholtens, en legde meteen de link met werkgeluk. Want volgens Jeanneke word je als mens, als organisatie en als maatschappij van toekomstdenken gelukkiger, ruimdenkender, hoopvoller en actiegerichter.

‘Zorg nu alvast goed
voor je oudere ik’


Veerkracht in tricky tijden
De toekomst is fantastisch!


Trendwatchen
Voor de tweede stap, trendwatchen, waarschuwde Jeanneke om niet te veel naar incidenten en de waan van de dag te kijken – ‘de bovenstroom’ van het nieuws –, maar naar de onderstroom te zoeken, de kleine lichtpuntjes en de verbanden daartussen. Ze haalde hierbij onder anderen professor Jan Rotmans aan, die aangeeft dat voor een kantelpunt in een transitie vaak maar 25% van een groep nodig is.
Langetermijndenken
Bij de derde stap, het langetermijndenken, is het belangrijk om ‘wat/als’-vragen te stellen en verschillende scenario’s en toekomstperspectieven te schetsen, met hoop als vertrekpunt.
Ruim denken
Tot slot kom je op het hoogste niveau terecht bij ‘ruim denken’: Jeanneke roept daarbij op tot meerstemmigheid. ‘Stap uit je bubbel, verruim je horizon, verplaats je in anderen en rek je empathie-spier op! Kijk door de ogen van een ander en bedenk hoe een situatie voor diegene zou kunnen zijn.’
Jeanneke vatte haar presentatie over toekomstdenken als volgt samen:
- Maak tijd voor de toekomst en denk er samen over na.
- Omarm onzekerheid.
- Zet chaos en hoop in als brandstof voor verandering.
- Luister naar het andere perspectief.
- Durf te kiezen: er zijn ontelbare toekomsten mogelijk.
Haar laatste oproep was: ‘Leef alvast met één been in de toekomst, dat is goed voor nu én later!’
Tijdreizen
Bij tijdreizen, de eerste stap in het model van Jeanneke, gaat het om nadenken over je eigen ik in de toekomst: hoe zie jij eruit als je 90 bent, hoeveel tijd heb je nog om dingen te doen, wat vind je belangrijk? Ze verwees hierbij naar de theorie van de Amerikaanse hoogleraar Hal Hershfield en adviseerde de aanwezigen nu al goed te zorgen voor hun oudere ik.
‘Zorg nu alvast goed
voor je oudere ik’

‘Leef in de toekomst,
daar wordt het nu beter van’
Jeanneke nam de aanwezigen mee op een toekomsttrip, door op vier manieren toekomstdenken te oefenen: tijdreizen, trendwatchen, langetermijndenken en ruim denken. Met als uiteindelijk doel: een ruimer en beter besef van de toekomst. ‘Toekomstdenken is een tegengif tegen negativiteit en te veel ‘waan-van-de-dag-denken’; het biedt hoop en perspectief.’
Jeanneke adviseert toekomstdenken als middel om kleine en grote vraagstukken aan te vliegen. Voor je persoonlijke leven met intieme momenten, voor beslissingen in je bedrijfsvoering of voor grote maatschappelijke vraagstukken.

CvB-lid Jakolien Kraeima trapte vrijdag 10 januari in Hal4 in Rotterdam een eerste directiebijeenkomst af in een serie van vier, onder het overkoepelende thema ‘Veerkracht in tricky tijden’.
Jakolien benadrukte het belang van flexibiliteit en veerkracht bij het omgaan met de uitdagingen van nu en morgen. Ze introduceerde een presentatie van trendwatcher en futuroloog Jeanneke Scholtens, en legde meteen de link met werkgeluk. Want volgens Jeanneke word je als mens, als organisatie en als maatschappij van toekomstdenken gelukkiger, ruimdenkender, hoopvoller en actiegerichter.

De toekomst is fantastisch!
Veerkracht in tricky tijden


