Vlak voordat Anouk van Gent en Wouter van der Windt als directie aantraden bij de Laurens-Cupertinoschool voor speciaal basisonderwijs, kreeg de school in 2020 een onvoldoende beoordeling van de Onderwijsinspectie. Samen met het team zijn de schouders eronder gezet, wat afgelopen juli uitmondde in een voldoende. Hoe hebben ze dit aangepakt?

SBO Laurens-Cupertinoschool van onvoldoende naar voldoende!  

Laurens-Cupertino zet leerlingen helemaal centraal

Er moest echt van alles gebeuren

Wouter: ‘Die onvoldoende was eigenlijk nog een geflatteerde beoordeling, maar de Inspectie wilde daarmee haar waardering voor de inzet van het team aangeven. Er moest echt van alles gebeuren: op het gebied van administratie, leerlingvolgsysteem, onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat, veiligheid en ga zo maar door.’

Leerling centraal
‘En dat moesten we aanpakken midden in de coronaperiode, compleet met schoolsluitingen en thuisonderwijs. We hebben samen met het team een visie opgesteld, die vervolgens met Audrey Machielsen van Aumac Onderwijsadvies is uitgewerkt tot beleid en jaardoelen. We hebben eerst ingezet op de onderwijskwaliteit: lezen en rekenen, daarna begrijpend lezen. Er is voor ieder kind een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld en veel bij- en nascholing georganiseerd voor de leerkrachten. We hebben gezorgd voor doorlopende leerlijnen en monitoren de groei van onze leerlingen nauwgezet. Uiteindelijk is dat immers waar het om draait: passend onderwijs voor ieder kind!’

‘Mijn kind bloeit helemaal op!’

Vakspecialisten voor de klas

‘Daarnaast hebben we praktijkateliers ingericht, met vakdocenten voor techniek, lichamelijke opvoeding, weerbaarheidstraining, beeldende vorming, kindercoach, kook- en natuuronderwijs. Ook hebben we een schooltuin, met een moestuin en dieren. Zo kunnen de talenten van álle kinderen tot hun recht komen. Daarmee heb je een goed fundament voor een SBO-school. We streven naar realistische resultaten en groei van de ontwikkeling voor elk kind, in een veilige omgeving. En dat werpt zijn vruchten af: we zien dat de leerlingen beter in hun vel zitten en beter presteren. We krijgen zelfs al terug van ouders: ‘Mijn kind bloeit helemaal op!’. Het is nu echt een rustige, prettige school geworden. En bij de volgende beoordeling, over vier jaar, gaan we gewoon voor ‘goed’!’

In het voorjaar van 2021 kwam de Inspectie weer langs: ze waren tevreden en hadden nog twee verbeterpunten: kwaliteitszorg en zicht op ontwikkeling. Ook die herstelopdrachten zijn inmiddels naar wens uitgevoerd, waardoor de Laurens-Cupertino nu een voldoende heeft gekregen!

Laurens-Cupertino zet nu ook volop in op een betere profilering, onder andere via een nieuwe huisstijl, onze website en social media.

Vlak voordat Anouk van Gent en Wouter van der Windt als directie aantraden bij de Laurens-Cupertinoschool voor speciaal basisonderwijs, kreeg de school in 2020 een onvoldoende beoordeling van de Onderwijsinspectie. Samen met het team zijn de schouders eronder gezet, wat afgelopen juli uitmondde in een voldoende. Hoe hebben ze dit aangepakt?

SBO Laurens-Cupertinoschool van onvoldoende naar voldoende!  

Laurens-Cupertino zet leerlingen helemaal centraal

Wouter: ‘Die onvoldoende was eigenlijk nog een geflatteerde beoordeling, maar de Inspectie wilde daarmee haar waardering voor de inzet van het team aangeven. Er moest echt van alles gebeuren: op het gebied van administratie, leerlingvolgsysteem, onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat, veiligheid en ga zo maar door.’

Leerling centraal
‘En dat moesten we aanpakken midden in de coronaperiode, compleet met schoolsluitingen en thuisonderwijs. We hebben samen met het team een visie opgesteld, die vervolgens met Audrey Machielsen van Aumac Onderwijsadvies is uitgewerkt tot beleid en jaardoelen. We hebben eerst ingezet op de onderwijskwaliteit: lezen en rekenen, daarna begrijpend lezen. Er is voor ieder kind een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld en veel bij- en nascholing georganiseerd voor de leerkrachten. We hebben gezorgd voor doorlopende leerlijnen en monitoren de groei van onze leerlingen nauwgezet: uiteindelijk is dat immers waar het om draait: passend onderwijs voor ieder kind!’

Er moest echt van alles gebeuren

‘Mijn kind bloeit helemaal op!’

‘Daarnaast hebben we praktijkateliers ingericht, met vakdocenten voor techniek, lichamelijke opvoeding, weerbaarheidstraining, beeldende vorming, kindercoach, kook- en natuuronderwijs. Ook hebben we een schooltuin, met een moestuin en dieren. Zo kunnen de talenten van álle kinderen tot hun recht komen. Daarmee heb je een goed fundament voor een SBO-school. We streven naar realistische resultaten en groei van de ontwikkeling voor elk kind, in een veilige omgeving. En dat werpt zijn vruchten af: we zien dat de leerlingen beter in hun vel zitten en beter presteren. We krijgen zelfs al terug van ouders: ‘Mijn kind bloeit helemaal op!’. Het is nu echt een rustige, prettige school geworden! En bij de volgende beoordeling, over vier jaar, gaan we gewoon voor ‘goed’!’

Vakspecialisten voor de klas

In het voorjaar van 2021 kwam de Inspectie weer langs: ze waren tevreden en hadden nog twee verbeterpunten: kwaliteitszorg en zicht op ontwikkeling. Ook die herstelopdrachten zijn inmiddels naar wens uitgevoerd, waardoor de Lourens-Cupertino nu een voldoende heeft gekregen!

Laurens-Cupertino zet nu ook volop in op een betere profilering, onder andere via een nieuwe huisstijl, onze website en social media.