Maandag 26 september maakten zo’n 100 derdejaars voltijdstudenten van de TMH in vier bussen een tour door Rotterdam, om kennis te maken met diverse RVKO-scholen.
Schoolreisje met een boodschap
Het thema van deze binnenstadtour was ‘Superdiversiteit’, in de breedste zin van het woord; van achtergronden van leerlingen tot aanbod in onderwijs. Doel was om studenten kennis te laten maken met de scholen, hun visie en concept, om te laten zien hoe kansrijk de scholen hun onderwijs inrichten en wat ze doen aan differentiatie en meertaligheid.
De studenten konden kiezen uit twee routes met elk drie scholen. De deelnemende scholen waren: Mariaschool Schietbaanlaan, Elisabethschool, Meester Baars, Emmausschool, Laurens-Cupertino en de Augustinusschool.
Bijzonder onderwijs
Rosa van der Wilt was één van de deelnemers: ‘Wij gingen eerst naar de SBO-school Laurens-Cupertino in Rotterdam-Zuid. Directeur Wouter van der Windt gaf ons uitgebreide informatie over het speciaal onderwijs en natuurlijk in het bijzonder zijn ‘eigen’ school. Ook konden we een les zelfverdediging volgen en kregen we uitleg over waarom deze lessen aan de kinderen worden gegeven en wat de meerwaarde daarvan is. We zijn hier niet de klassen ingegaan om de leerlingen niet te storen. Ik vond het superinteressant, ook omdat ik nog op een SBO-school stage wil lopen in mijn laatste semester. Ik ben inmiddels al langs geweest voor een kennismakingsgesprek en ik denk dat dat wel wat wordt!’
Veel structuur
‘Daarna gingen we naar de Augustinusschool in Rotterdam-West, waar we o.a. in de klas konden meekijken. Op deze multiculturele school wordt veel structuur geboden aan de leerlingen. Wat opviel, was de waardering en het respect van de leerlingen voor de leerkrachten, daar waren we van onder de indruk.’
Schakelklassen
‘Na de lunch gingen we naar de Emmausschool, om onder andere hun schakelklassen te bezoeken. Het interessante is dat ze hier beginnen met heterogene groepen voor kinderen die net in Nederland zijn aangekomen, zodat ze allemaal ongeveer hetzelfde niveau van taalbeheersing hebben. We hebben meegekeken bij een gymles van deze groep. Daarbij kon je duidelijk zien hoe de non-verbale communicatie tussen leerkracht en kinderen verliep, zelfs al spraken die laatsten nog geen Nederlands.’
‘Als de leerlingen de taal voldoende beheersen, gaan ze naar homogene groepen, dus met leeftijdsgenoten. Heel leuk was dat deze leerlingen ons zelf in hun beste Nederlands uitlegden wat ze precies deden. We kregen daarna nog een rondleiding door leerlingen door de hele school. Wat me opviel, was hoe blij en gemotiveerd deze kinderen zijn om naar school te gaan: ze willen echt leren en zich ontwikkelen. Ik vond het heel goed dat deze school meedeed aan de tour: hier zie je in de praktijk hoe je als leerkracht het verschil kunt maken voor een kind!’
Waardevolle ervaring
‘Deze bustour heeft me echt geholpen om daarin te kiezen welke kant ik op wil. Je ziet met eigen ogen hoe het is op de verschillende scholen en dat is superleuk! Het geduld en de passie van de leerkrachten die we hebben ontmoet, was inspirerend. Het was een waardevolle dag, die volop nieuwe inzichten opleverde. Soms zijn er tevoren al bepaalde aannames, bijvoorbeeld hoe het is in het SBO of op een binnenstadsschool, en dan is het goed om het zelf te zien en te ervaren. Eigenlijk zouden niet alleen pabostudenten, maar iedereen die in het onderwijs zit, af en toe zo’n bustour moeten doen…’
Maandag 26 september maakten zo’n 100 derdejaars voltijdstudenten van de TMH in vier bussen een tour door Rotterdam, om kennis te maken met diverse RVKO-scholen.
Studiereis Denemarken
Schoolreisje met een boodschap
Het thema van deze binnenstadtour was ‘Superdiversiteit’, in de breedste zin van het woord; van achtergronden van leerlingen tot aanbod in onderwijs. Doel was om studenten kennis te laten maken met de scholen, hun visie en concept, om te laten zien hoe kansrijk de scholen hun onderwijs inrichten en wat ze doen aan differentiatie en meertaligheid.
De studenten konden kiezen uit twee routes met elk drie scholen. De deelnemende scholen waren: Mariaschool Schietbaanlaan, Elisabethschool, Meester Baars, Emmausschool, Laurens-Cupertino en de Augustinusschool.
Bijzonder onderwijs
Rosa van der Wilt was één van de deelnemers: ‘Wij gingen eerst naar de SBO-school Laurens-Cupertino in Rotterdam-Zuid. Directeur Wouter van der Windt gaf ons uitgebreide informatie over het speciaal onderwijs en natuurlijk in het bijzonder zijn ‘eigen’ school. Ook konden we een les zelfverdediging volgen en kregen we uitleg over waarom deze lessen aan de kinderen worden gegeven en wat de meerwaarde daarvan is. We zijn hier niet de klassen ingegaan om de leerlingen niet te storen. Ik vond het superinteressant, ook omdat ik nog op een SBO-school stage wil lopen in mijn laatste semester. Ik ben inmiddels al langs geweest voor een kennismakingsgesprek en ik denk dat dat wel wat wordt!’
Veel structuur
‘Daarna gingen we naar de Augustinusschool in Rotterdam-West, waar we o.a. in de klas konden meekijken. Op deze multiculturele school wordt veel structuur geboden aan de leerlingen. Wat opviel, was de waardering en het respect van de leerlingen voor de leerkrachten, daar waren we van onder de indruk.’
Schakelklassen
‘Na de lunch gingen we naar de Emmausschool, om onder andere hun schakelklassen te bezoeken. Het interessante is dat ze hier beginnen met heterogene groepen voor kinderen die net in Nederland zijn aangekomen, zodat ze allemaal ongeveer hetzelfde niveau van taalbeheersing hebben. We hebben meegekeken bij een gymles van deze groep. Daarbij kon je duidelijk zien hoe de non-verbale communicatie tussen leerkracht en kinderen verliep, zelfs al spraken die laatsten nog geen Nederlands.’
‘Als de leerlingen de taal voldoende beheersen, gaan ze naar homogene groepen, dus met leeftijdsgenoten. Heel leuk was dat deze leerlingen ons zelf in hun beste Nederlands uitlegden wat ze precies deden. We kregen daarna nog een rondleiding door leerlingen door de hele school. Wat me opviel, was hoe blij en gemotiveerd deze kinderen zijn om naar school te gaan: ze willen echt leren en zich ontwikkelen. Ik vond het heel goed dat deze school meedeed aan de tour: hier zie je in de praktijk hoe je als leerkracht het verschil kunt maken voor een kind!’
Waardevolle ervaring
‘Deze bustour heeft me echt geholpen om daarin te kiezen welke kant ik op wil. Je ziet met eigen ogen hoe het is op de verschillende scholen en dat is superleuk! Het geduld en de passie van de leerkrachten die we hebben ontmoet, was inspirerend. Het was een waardevolle dag, die volop nieuwe inzichten opleverde. Soms zijn er tevoren al bepaalde aannames, bijvoorbeeld hoe het is in het SBO of op een binnenstadsschool, en dan is het goed om het zelf te zien en te ervaren. Eigenlijk zouden niet alleen pabostudenten, maar iedereen die in het onderwijs zit, af en toe zo’n bustour moeten doen…’