Naar buiten om
natuurlijk te leren
Sinds dit voorjaar beschikt de Thomas More Hogeschool (TMH) over een groen leslokaal, vóór en naast het gebouw aan de Stationssingel 80. Docent natuuronderwijs Erwin Groenenberg vertelt meer over de mogelijkheden van deze buitenlesruimte voor studenten, leerkrachten en leerlingen.
Het belang van buitenonderwijs en bewegend leren wordt steeds meer onderkend. Om de studenten, maar ook leerkrachten die nascholing doen, optimaal te laten kennismaken met natuur- en buitenonderwijs, zijn de voortuin en de parkeerplaats van de TMH omgetoverd tot een groene oase, met een pluktuin, een moestuin op hoogte met o.a. kruiden, een vuurplaats, een meanderend beekje, een vijver met moeras, en nog veel meer groen. Er komt ook nog een amfitheater, zodat een leerkracht daar de aftrap kan geven van een les of een drama-activiteit buiten kan verzorgen.
e.groenenberg@thomasmorehs.nl
De TMH besteedt steeds meer aandacht aan buitenonderwijs: ‘Zo zijn we in oktober op studiereis geweest naar Engeland, waar men veel verder is met buitenonderwijs. Buiten is de rijkste leeromgeving die je je kunt voorstellen. Buiten ligt de wereld, een en al uitdaging, daar kun je je verwonderen. Kinderen willen graag leren van nu, van de werkelijkheid. En dat kan het beste buiten, met hart, hoofd en handen. Eigenlijk kan elk vak buiten worden gegeven, niet alleen natuuronderwijs, maar ook taal of rekenen. Al is het maar met inoefenen van wat je binnen hebt geleerd uit een boek. Zo kun je het schoolplein gebruiken als kladblok of kun je sommen of woorden hinkelen. We dagen de RVKO-leerkrachten graag uit: kom bij ons kijken wat er allemaal mogelijk is!’
Meer weten of een bezoek plannen:
'Leren doe je het beste buiten, met hart, hoofd en handen’
'Kinderen leren van de werkelijkheid’
Buitenonderwijs is gezond
‘Buiten is veel beter voor kinderen dan binnen. Kinderen leren van de werkelijkheid. Ze krijgen nu binnen meestal les in een lokaal en gaan dan daarna meteen door met de volgende les. Het zou veel beter zijn als ze tussendoor even naar buiten kunnen, want dat verhoogt de concentratie en de creativiteit voor de volgende les. Ook voor kinderen met bijvoorbeeld ADHD is even wat activiteit tussendoor heel goed. Binnen het project Schoolomgeving gaan onze studenten een dagdeel buitenles geven op de scholen. Ook organiseren we voor SBO-klassen en meerbegaafde kinderen een gezamenlijke les in het park.’
‘Scholen zijn welkom om de beleefpaden te komen uitproberen, zodat wij ze met hun feedback weer kunnen verbeteren. Onze studenten zorgen ervoor dat er altijd een paar kleine activiteiten in de tuin klaarstaan voor groepen van basisscholen. Leerkrachten en hun leerlingen zijn ook welkom om gewoon eens te komen kijken en ervaren. Geef wel vooraf aan dat je komt, zodat wij er rekening mee kunnen houden met onze planning.’
Beleefpaden
Erwin: ‘De bedoeling van het buitenleslokaal is dat wij onze studenten er de verschillende vormen van buitenonderwijs kunnen leren. Zo staan in de pluktuin o.a. frambozen, aalbessen, kersen, peren en appels, om onderwijs over gezonde voeding te kunnen geven. Onze tweedejaars gaan hier beleefpaden ontwikkelen, waarmee ze kinderen de natuur en de omgeving om hen heen laten ontdekken en op die manier wereldwijzer maken. Het idee is dat kinderen voor dingen waarmee ze in contact komen, meer begrip en gevoel ontwikkelen, zodat ze er ook beter voor gaan zorgen. Te weinig buiten komen kan zelfs leiden tot een ‘natuurtekort-syndroom’, waarbij kinderen geen respect ontwikkelen voor hun omgeving, met vandalisme en vervuilend gedrag als gevolg. Dus zo bezien kan natuuronderwijs zelfs een rol spelen bij burgerschap!’
Naar buiten om
natuurlijk te leren
Sinds dit voorjaar beschikt de Thomas More Hogeschool (TMH) over een groen leslokaal, vóór en naast het gebouw aan de Stationssingel 80. Docent natuuronderwijs Erwin Groenenberg vertelt meer over de mogelijkheden van deze buitenlesruimte voor studenten, leerkrachten en leerlingen.
Het belang van buitenonderwijs en bewegend leren wordt steeds meer onderkend. Om de studenten, maar ook leerkrachten die nascholing doen, optimaal te laten kennismaken met natuur- en buitenonderwijs, zijn de voortuin en de parkeerplaats van de TMH omgetoverd tot een groene oase, met een pluktuin, een moestuin op hoogte met o.a. kruiden, een vuurplaats, een meanderend beekje, een vijver met moeras, en nog veel meer groen. Er komt ook nog een amfitheater, zodat een leerkracht daar de aftrap kan geven van een les of een drama-activiteit buiten kan verzorgen.
'Leren doe je het beste buiten, met hart, hoofd en handen’
e.groenenberg@thomasmorehs.nl
De TMH besteedt steeds meer aandacht aan buitenonderwijs: ‘Zo zijn we in oktober op studiereis geweest naar Engeland, waar men veel verder is met buitenonderwijs. Buiten is de rijkste leeromgeving die je je kunt voorstellen. Buiten ligt de wereld, een en al uitdaging, daar kun je je verwonderen. Kinderen willen graag leren van nu, van de werkelijkheid. En dat kan het beste buiten, met hart, hoofd en handen. Eigenlijk kan elk vak buiten worden gegeven, niet alleen natuuronderwijs, maar ook taal of rekenen. Al is het maar met inoefenen van wat je binnen hebt geleerd uit een boek. Zo kun je het schoolplein gebruiken als kladblok of kun je sommen of woorden hinkelen. We dagen de RVKO-leerkrachten graag uit: kom bij ons kijken wat er allemaal mogelijk is!’
Meer weten of een bezoek plannen:
'Kinderen leren van de werkelijkheid’
Buitenonderwijs is gezond
‘Buiten is veel beter voor kinderen dan binnen. Kinderen leren van de werkelijkheid. Ze krijgen nu binnen meestal les in een lokaal en gaan dan daarna meteen door met de volgende les. Het zou veel beter zijn als ze tussendoor even naar buiten kunnen, want dat verhoogt de concentratie en de creativiteit voor de volgende les. Ook voor kinderen met bijvoorbeeld ADHD is even wat activiteit tussendoor heel goed. Binnen het project Schoolomgeving gaan onze studenten een dagdeel buitenles geven op de scholen. Ook organiseren we voor SBO-klassen en meerbegaafde kinderen een gezamenlijke les in het park.’
‘Scholen zijn welkom om de beleefpaden te komen uitproberen, zodat wij ze met hun feedback weer kunnen verbeteren. Onze studenten zorgen ervoor dat er altijd een paar kleine activiteiten in de tuin klaarstaan voor groepen van basisscholen. Leerkrachten en hun leerlingen zijn ook welkom om gewoon eens te komen kijken en ervaren. Geef wel vooraf aan dat je komt, zodat wij er rekening mee kunnen houden met onze planning.’
Beleefpaden
Erwin: ‘De bedoeling van het buitenleslokaal is dat wij onze studenten er de verschillende vormen van buitenonderwijs kunnen leren. Zo staan in de pluktuin o.a. frambozen, aalbessen, kersen, peren en appels, om onderwijs over gezonde voeding te kunnen geven. Onze tweedejaars gaan hier beleefpaden ontwikkelen, waarmee ze kinderen de natuur en de omgeving om hen heen laten ontdekken en op die manier wereldwijzer maken. Het idee is dat kinderen voor dingen waarmee ze in contact komen, meer begrip en gevoel ontwikkelen, zodat ze er ook beter voor gaan zorgen. Te weinig buiten komen kan zelfs leiden tot een ‘natuurtekort-syndroom’, waarbij kinderen geen respect ontwikkelen voor hun omgeving, met vandalisme en vervuilend gedrag als gevolg. Dus zo bezien kan natuuronderwijs zelfs een rol spelen bij burgerschap!’