Bij de 67 scholen van de RVKO gebeurt altijd wel iets. En soms wordt dat opgepakt door de media. Lokaal, regionaal of zelfs landelijk. Altijd leuk, bekende gezichten op tv of in de socials! Een overzicht.

Scholen in de media

RVKO

Die zijn bedoeld voor in de kerstpakketten van Oma’s Soep, een organisatie die probeert om zoveel mogelijk ouderen te helpen door ouderen en jongeren samen gezellig soep te laten maken. Deze ouderen ontvangen rondom de kerstdagen een kerstwens in hun kerstpakket.

Studentenvereniging Stichting BeSt stuurde een kerstman en een sneeuwpop langs de school om de kaarten op te halen. Alle kinderen mochten daarna een versierde kerstbal in een grote boom op het schoolplein hangen. Tot slot kregen zij allemaal een kerstmuts en een kerstlolly en gingen zij op de foto in een photobooth.

https://www.dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/1031223/kinderen-bavokring

De kinderen van basisschool de Bavokring hebben kerstkaarten gemaakt voor ouderen.

Kerstkaarten
voor Oma’s Soep

Maartje van Aalst, muziekspecialist op de Fatimaschool, is door de educatief medewerkster van het orkest gevraagd om met acht kleuters per keer aan vijf uitzendingen van het KRO-NCRV-programma Apennoten Klassiek mee te doen. In deze serie brengt presentator Pepijn Gunneweg kinderen op speelse wijze in aanraking met klassieke muziek.

Maartje: ‘De opnamen waren in november en op 5 december was de eerste uitzending. In elk programma staat een ander liedje centraal dat we van tevoren in de klas hebben geoefend. De kleuters vonden het heel spannend en erg leuk om aan het programma mee te doen. De ouders mochten op een scherm meekijken hoe hun kind het deed.’

De uitzending kun je hier bekijken. Onder het filmpje staat een lesbrief met daarin de muziek en lessuggesties voor in de klas.

De Fatimaschool (Rotterdam-Schiebroek) heeft een vaste samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Leerlingen brengen een keer per jaar een bezoek aan het orkest en muzikanten van het orkest brengen soms ook een bezoek aan de school.

Kleuters Fatimaschool bij Apennoten Klassiek

Moeilijke thuissituatie

Niet alle leerlingen zitten met hun lesstof aan de keukentafel. Scholen mogen open zijn om kinderen van ouders met een cruciaal beroep les te geven. Ook kwetsbare leerlingen mogen fysiek les krijgen. Het gaat bijvoorbeeld om kinderen met een leerachterstand of een moeilijke thuissituatie.

Op basisschool De Globetrotter in Rotterdam worden die kinderen 's ochtends verwelkomd door directeur Tineke Visser. Ze krijgen een plekje in een van de klaslokalen en kunnen op een laptop de virtuele les van hun eigen juf of meester volgen. In het lokaal is een leerkracht aanwezig om vragen te beantwoorden en de leerlingen geconcentreerd te houden.

'Ritme is voor deze kinderen het belangrijkst', zegt een van de aanwezige juffen. 'Om hier gewoon om half negen met school te kunnen gaan beginnen. En ik kan ze helpen met het huiswerk, wat met ouders thuis meestal niet lukt. De taal is soms een barrière.'

'De ondersteuning vanuit huis is soms erg lastig', aldus Tineke. 'Sommige kinderen hebben veel broertjes en zusjes die veel aandacht vragen, waardoor rustig werken heel lastig wordt. Dan is het prettiger dat ze hier van leerkrachten wél ondersteuning kunnen krijgen.'

Sommige basisscholen kiezen ervoor om leerlingen uit groep 8 ook aan te merken als kwetsbaar en dus fysiek les te geven, zodat de achtstegroepers niet in de problemen komen bij hun eindtoets en de overgang naar het middelbaar onderwijs.

Een nieuw jaar en een nieuwe uitdaging voor leerlingen, ouders, juffen en meesters: er moet weer thuisonderwijs gegeven worden. De scholen zijn voor de meeste leerlingen dicht, maar voor kwetsbare kinderen wordt een uitzondering gemaakt.

Noodopvang op
De Globetrotter

'Green Make Over' aflevering 7

Op zondag 29 november was in het SBS6 tv-programma ‘Green Make Over’ te zien hoe het compleet betegelde schoolplein van de Meester Baarsschool uit Rotterdam-IJsselmonde een ‘groene make-over’ kreeg. Directeur Judith Kuipers benaderde programmamaker Gwen Jansen en haar team van experts met haar hulpvraag.


Alles staat blank

'We hebben op en rond het schoolplein enorme wateroverlast bij hevige regenval. Zowel voor de schoolkinderen als voor de buren in de naastgelegen woningen is het dan geen pretje. Alles staat dan blank. Ook de straten om het schoolplein heen. Verder wordt het door de grote tegelpartij en stalen hekken 's zomers bloedheet op het schoolplein. En het natuuronderwijs dat we binnen geven als Jenaplanschool, zie je van geen kant terug op het schoolplein. Wij konden de hulp van het Green Make Over-team dus heel goed gebruiken', vertelde Judith.


Van tegelbak tot groen speel- en educatieparadijs

Nooit eerder hielpen Gwen en het Green Make Over-team een school, maar maakten gezien de nijpende situatie een uitzondering voor de Meester Baarsschool. Met praktische ‘groene’ tips en oplossingen zie je hoe hovenier Bram Engberts het schoolplein verandert van tegelbak in een groen speel- en educatieparadijs voor de kinderen. Klimaatadaptatie, wateropvang, biodiversiteit, hergebruik en natuureducatie waren hierbij de sleutelwoorden.

‘Groene make-over’ voor schoolplein Meester Baars

Bij de 67 scholen van de RVKO gebeurt altijd wel iets. En soms wordt dat opgepakt door de media. Lokaal, regionaal of zelfs landelijk. Altijd leuk, bekende gezichten op tv of in de socials! Een overzicht.

Scholen in de media

Die zijn bedoeld voor in de kerstpakketten van Oma’s Soep, een organisatie die probeert om zoveel mogelijk ouderen te helpen door ouderen en jongeren samen gezellig soep te laten maken. Deze ouderen ontvangen rondom de kerstdagen een kerstwens in hun kerstpakket.

Studentenvereniging Stichting BeSt stuurde een kerstman en een sneeuwpop langs de school om de kaarten op te halen. Alle kinderen mochten daarna een versierde kerstbal in een grote boom op het schoolplein hangen. Tot slot kregen zij allemaal een kerstmuts en een kerstlolly en gingen zij op de foto in een photobooth.

https://www.dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/1031223/kinderen-bavokring

De kinderen van basisschool de Bavokring hebben kerstkaarten gemaakt voor ouderen.

Kerstkaarten
voor Oma’s Soep

Maartje van Aalst, muziekspecialist op de Fatimaschool, is door de educatief medewerkster van het orkest gevraagd om met acht kleuters per keer aan vijf uitzendingen van het KRO-NCRV-programma Apennoten Klassiek mee te doen. In deze serie brengt presentator Pepijn Gunneweg kinderen op speelse wijze in aanraking met klassieke muziek.

Maartje: ‘De opnamen waren in november en op 5 december was de eerste uitzending. In elk programma staat een ander liedje centraal dat we van tevoren in de klas hebben geoefend. De kleuters vonden het heel spannend en erg leuk om aan het programma mee te doen. De ouders mochten op een scherm meekijken hoe hun kind het deed.’

De uitzending kun je hier bekijken. Onder het filmpje staat een lesbrief met daarin de muziek en lessuggesties voor in de klas.

De Fatimaschool (Rotterdam-Schiebroek) heeft een vaste samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Leerlingen brengen een keer per jaar een bezoek aan het orkest en muzikanten van het orkest brengen soms ook een bezoek aan de school.

Kleuters Fatimaschool bij Apennoten Klassiek

Moeilijke thuissituatie

Niet alle leerlingen zitten met hun lesstof aan de keukentafel. Scholen mogen open zijn om kinderen van ouders met een cruciaal beroep les te geven. Ook kwetsbare leerlingen mogen fysiek les krijgen. Het gaat bijvoorbeeld om kinderen met een leerachterstand of een moeilijke thuissituatie.

Op basisschool De Globetrotter in Rotterdam worden die kinderen 's ochtends verwelkomd door directeur Tineke Visser. Ze krijgen een plekje in een van de klaslokalen en kunnen op een laptop de virtuele les van hun eigen juf of meester volgen. In het lokaal is een leerkracht aanwezig om vragen te beantwoorden en de leerlingen geconcentreerd te houden.

'Ritme is voor deze kinderen het belangrijkst', zegt een van de aanwezige juffen. 'Om hier gewoon om half negen met school te kunnen gaan beginnen. En ik kan ze helpen met het huiswerk, wat met ouders thuis meestal niet lukt. De taal is soms een barrière.'

'De ondersteuning vanuit huis is soms erg lastig', aldus Tineke. 'Sommige kinderen hebben veel broertjes en zusjes die veel aandacht vragen, waardoor rustig werken heel lastig wordt. Dan is het prettiger dat ze hier van leerkrachten wél ondersteuning kunnen krijgen.'

Sommige basisscholen kiezen ervoor om leerlingen uit groep 8 ook aan te merken als kwetsbaar en dus fysiek les te geven, zodat de achtstegroepers niet in de problemen komen bij hun eindtoets en de overgang naar het middelbaar onderwijs.

Een nieuw jaar en een nieuwe uitdaging voor leerlingen, ouders, juffen en meesters: er moet weer thuisonderwijs gegeven worden. De scholen zijn voor de meeste leerlingen dicht, maar voor kwetsbare kinderen wordt een uitzondering gemaakt.

Noodopvang op
De Globetrotter

'Green Make Over' aflevering 7

Op zondag 29 november was in het SBS6 tv-programma ‘Green Make Over’ te zien hoe het compleet betegelde schoolplein van de Meester Baarsschool uit Rotterdam-IJsselmonde een ‘groene make-over’ kreeg. Directeur Judith Kuipers benaderde programmamaker Gwen Jansen en haar team van experts met haar hulpvraag.


Alles staat blank

'We hebben op en rond het schoolplein enorme wateroverlast bij hevige regenval. Zowel voor de schoolkinderen als voor de buren in de naastgelegen woningen is het dan geen pretje. Alles staat dan blank. Ook de straten om het schoolplein heen. Verder wordt het door de grote tegelpartij en stalen hekken 's zomers bloedheet op het schoolplein. En het natuuronderwijs dat we binnen geven als Jenaplanschool, zie je van geen kant terug op het schoolplein. Wij konden de hulp van het Green Make Over-team dus heel goed gebruiken', vertelde Judith.


Van tegelbak tot groen speel- en educatieparadijs

Nooit eerder hielpen Gwen en het Green Make Over-team een school, maar maakten gezien de nijpende situatie een uitzondering voor de Meester Baarsschool. Met praktische ‘groene’ tips en oplossingen zie je hoe hovenier Bram Engberts het schoolplein verandert van tegelbak in een groen speel- en educatieparadijs voor de kinderen. Klimaatadaptatie, wateropvang, biodiversiteit, hergebruik en natuureducatie waren hierbij de sleutelwoorden.

‘Groene make-over’ voor schoolplein Meester Baars