In gesprek met minister Slob

Minister Slob bezoekt twee RVKO-scholen online

Op 13 januari hield onderwijsminister Arie Slob een online meeting over afstandsonderwijs met de RVKO-scholen De Vijfster (Capelle aan den IJssel), Verbazisschool WOW (Rotterdam-Nieuw Terbregge) en een andere school.

Karin Lammers, directeur van De Vijfster vertelt: ‘Het was een écht gesprek, maar wel informeel en laagdrempelig. De minister toonde veel belangstelling. Zo wilde hij weten hoe het ging ten opzichte van de vorige lockdown. Iedereen vertelde dat het nu soepeler verloopt: we hebben onze verbeterpunten aangepakt en hadden een plan klaarliggen. Hoewel we deze lockdown niet hadden verwacht.

Twee kanten

De minister vertelde dat hij is geschrokken van de cijfers van kindermishandeling. ‘De zorgen over de thuissituatie van veel kinderen en hun veiligheid zijn groot. Maar op onze school hoorden wij juist van veel leerlingen dat zij deze periode als fijn ervoeren. Omdat papa en mama nu allebei thuis zijn en er veel tijd samen wordt doorgebracht.’

Positieve punten

In het 45 minuten durende gesprek werden de nadelen besproken van afstandsonderwijs, maar juist ook de positieve punten benadrukt. ‘Zo gaan bepaalde digitale processen binnen veel scholen nu sneller. We bespraken ook het vollopen van de noodopvang en de thuissituatie van sommige kinderen.’

Nieuw startpunt

‘We hebben het vaak over de achterstanden die kinderen oplopen. De minister vroeg ons na te denken of wij dit moeten zien als een nieuw startpunt. Ja, natuurlijk zie je wel verschillen tussen kinderen, maar ik vond dit wel een mooi gegeven. Het gaat over mindset. Slob verwacht ook dat we anders omgaan met de resultaten in het leerlingvolgsysteem. Hij vertrouwt daarin op onze professionaliteit. Daarnaast verwacht hij van de Onderwijsinspectie dat er anders wordt gekeken naar de tussen- en eindresultaten. Omdat het ook écht een andere situatie is. Deze zorg speelt bij scholen en ook ouders hebben hier verwachtingen bij.’


Bewust aan de slag

Hoe gaat het als de kinderen straks weer op school terugkomen? ‘We zullen veel aandacht besteden aan het sociale, emotionele en groepsgebeuren. We moeten oog hebben voor het gegeven dat kinderen daar last van hebben gehad. Alle scholen gaven aan dat ze hiermee heel bewust aan de slag gaan.’

Op 13 januari hield onderwijsminister Arie Slob een online meeting over afstandsonderwijs met de RVKO-scholen De Vijfster (Capelle aan den IJssel), Verbazisschool WOW (Rotterdam-Nieuw Terbregge) en een andere school.

Karin Lammers, directeur van De Vijfster vertelt: ‘Het was een écht gesprek, maar wel informeel en laagdrempelig. De minister toonde veel belangstelling. Zo wilde hij weten hoe het ging ten opzichte van de vorige lockdown. Iedereen vertelde dat het nu soepeler verloopt: we hebben onze verbeterpunten aangepakt en hadden een plan klaarliggen. Hoewel we deze lockdown niet hadden verwacht.

Minister Slob bezoekt twee RVKO-scholen online

In gesprek met minister Slob

Twee kanten

De minister vertelde dat hij is geschrokken van de cijfers van kindermishandeling. ‘De zorgen over de thuissituatie van veel kinderen en hun veiligheid zijn groot. Maar op onze school hoorden wij juist van veel leerlingen dat zij deze periode als fijn ervoeren. Omdat papa en mama nu allebei thuis zijn en er veel tijd samen wordt doorgebracht.’

Positieve punten

In het 45 minuten durende gesprek werden de nadelen besproken van afstandsonderwijs, maar juist ook de positieve punten benadrukt. ‘Zo gaan bepaalde digitale processen binnen veel scholen nu sneller. We bespraken ook het vollopen van de noodopvang en de thuissituatie van sommige kinderen.’

Nieuw startpunt

‘We hebben het vaak over de achterstanden die kinderen oplopen. De minister vroeg ons na te denken of wij dit moeten zien als een nieuw startpunt. Ja, natuurlijk zie je wel verschillen tussen kinderen, maar ik vond dit wel een mooi gegeven. Het gaat over mindset. Slob verwacht ook dat we anders omgaan met de resultaten in het leerlingvolgsysteem. Hij vertrouwt daarin op onze professionaliteit. Daarnaast verwacht hij van de Onderwijsinspectie dat er anders wordt gekeken naar de tussen- en eindresultaten. Omdat het ook écht een andere situatie is. Deze zorg speelt bij scholen en ook ouders hebben hier verwachtingen bij.’


Bewust aan de slag

Hoe gaat het als de kinderen straks weer op school terugkomen? ‘We zullen veel aandacht besteden aan het sociale, emotionele en groepsgebeuren. We moeten oog hebben voor het gegeven dat kinderen daar last van hebben gehad. Alle scholen gaven aan dat ze hiermee heel bewust aan de slag gaan.’