DE ROZENHORST
Ron van Leeuwen, directeur van De Rozenhorst (Rozenburg)

DE AGNESSCHOOL
George Leuver, directeur van de Agnesschool (Rotterdam-Feijenoord)

DE MEESTER BAARSSCHOOL
Judith Kuipers, directeur van de Meester Baarsschool (Rotterdam-IJsselmonde)

Door corona kampen veel basisscholen met achterstanden. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) springt bij met een financiële bijdrage. De e-Koerier vroeg drie RVKO-scholen wat ze met het geld hebben gedaan of nog gaan doen.


Hoe besteden scholen 
de NPO-gelden?

‘Excursies, een uitgebreider thema-aanbod, kooklessen, inrichting van een ouderkamer, inzet van een extra leerkracht en onderwijsassistent. Maar ook laptops voor de kinderen, technische materialen en een nieuw leerlingvolgsysteem. We boeken bedragen op NPO van € 2,35 tot € 25.000 en zijn blij met alle mogelijkheden die het biedt. Of het de zogenoemde ‘achterstanden’ wegwerkt? De tijd zal het leren. Voor nu gunnen we het vooral de kinderen, omdat zij door corona al zoveel hebben moeten missen.’

Judith Kuipers, directeur van de Meester Baarsschool (Rotterdam-IJsselmonde)

‘Wij zijn dankbaar voor het bedrag dat wij ontvangen van het NPO. Omdat wij een achterstandsschool zijn, liep het bedrag flink op, naar € 384.000. Het geld zetten wij in op de doelen die we als school al hadden gesteld. Met dank aan deze bijdrage kunnen we nu ook extra inzetten op welbevinden en samen vieren, waarbij kinderen zich breder kunnen ontwikkelen.’

‘Het idee was dat we het bedrag zo duurzaam mogelijk wilden inzetten. Dus het geld ging – en gaat – naar producten waar we jaren mee vooruit kunnen. Op dit moment zijn dat onder andere LOGO 3000, om de woordenschat te vergroten, meerdere Chromebooks en extra onderwijsassistenten. Zij ondersteunen de leerkrachten en gaan met de kinderen extra aan de slag met taal, rekenen en lezen. Volgend jaar krijgen wij het tweede bedrag en ook dat zullen we zo duurzaam mogelijk inzetten.’

George Leuver, directeur van de Agnesschool (Rotterdam-Feijenoord)

‘Vooropgesteld, wij kunnen ieder jaar extra financiële ondersteuning gebruiken op onze school in Rotterdam-Zuid. Enerzijds om de juiste kwaliteit onderwijs te garanderen en anderzijds om de werkdruk van de medewerkers te verlagen. Maar ik geef toe: toen wij het bedrag hoorden, zeiden we in nuchter Rotterdams: ‘Daar kunnen we wel wat mee!’.’

‘Verder kopen we materialen in die we eerder niet konden betalen, zoals LOGO 3000 voor de woordenschat. En we gingen in zee met ‘Vakmanstad’ voor vakdocenten natuur, drama en dans. In die lessen verweven we heel subtiel taal en rekenen. Met de extra financiële steun hebben we bovendien het sociaal-maatschappelijk werk uitgebreid. Kinderen hebben door deze tijd voor hun welbevinden extra aandacht nodig. Tot slot actualiseren we onze ICT-hardware ter ondersteuning van ons onderwijs.’

Ron van Leeuwen, directeur van De Rozenhorst (Rozenburg)

‘Wij zien het NPO-geld als een nieuw vertrekpunt voor onze 310 leerlingen. Natuurlijk zijn er in deze coronatijd hiaten ontstaan. Om daaraan te werken, hebben we via ‘Educto’ extra zzp’ers binnengehaald. Zij werken met kinderen die tijdens de lockdown in taal en rekenen aantoonbaar stil zijn blijven staan.’

Door corona kampen veel basisscholen met achterstanden. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) springt bij met een financiële bijdrage. De e-Koerier vroeg drie RVKO-scholen wat ze met het geld hebben gedaan of nog gaan doen.


Hoe besteden scholen 
de NPO-gelden?

DE ROZENHORST
Ron van Leeuwen, directeur van De Rozenhorst (Rozenburg)

DE AGNESSCHOOL
George Leuver, directeur van de Agnesschool (Rotterdam-Feijenoord)

DE MEESTER BAARSSCHOOL
Judith Kuipers, directeur van de Meester Baarsschool (Rotterdam-IJsselmonde)

‘Excursies, een uitgebreider thema-aanbod, kooklessen, inrichting van een ouderkamer, inzet van een extra leerkracht en onderwijsassistent. Maar ook laptops voor de kinderen, technische materialen en een nieuw leerlingvolgsysteem. We boeken bedragen op NPO van € 2,35 tot € 25.000 en zijn blij met alle mogelijkheden die het biedt. Of het de zogenoemde ‘achterstanden’ wegwerkt? De tijd zal het leren. Voor nu gunnen we het vooral de kinderen, omdat zij door corona al zoveel hebben moeten missen.’

Judith Kuipers, directeur van de Meester Baarsschool (Rotterdam-IJsselmonde)

‘Wij zijn dankbaar voor het bedrag dat wij ontvangen van het NPO. Omdat wij een achterstandsschool zijn, liep het bedrag flink op, naar € 384.000. Het geld zetten wij in op de doelen die we als school al hadden gesteld. Met dank aan deze bijdrage kunnen we nu ook extra inzetten op welbevinden en samen vieren, waarbij kinderen zich breder kunnen ontwikkelen.’

‘Het idee was dat we het bedrag zo duurzaam mogelijk wilden inzetten. Dus het geld ging – en gaat – naar producten waar we jaren mee vooruit kunnen. Op dit moment zijn dat onder andere LOGO 3000, om de woordenschat te vergroten, meerdere Chromebooks en extra onderwijsassistenten. Zij ondersteunen de leerkrachten en gaan met de kinderen extra aan de slag met taal, rekenen en lezen. Volgend jaar krijgen wij het tweede bedrag en ook dat zullen we zo duurzaam mogelijk inzetten.’

George Leuver, directeur van de Agnesschool (Rotterdam-Feijenoord)

‘Vooropgesteld, wij kunnen ieder jaar extra financiële ondersteuning gebruiken op onze school in Rotterdam-Zuid. Enerzijds om de juiste kwaliteit onderwijs te garanderen en anderzijds om de werkdruk van de medewerkers te verlagen. Maar ik geef toe: toen wij het bedrag hoorden, zeiden we in nuchter Rotterdams: ‘Daar kunnen we wel wat mee!’.’

‘Verder kopen we materialen in die we eerder niet konden betalen, zoals LOGO 3000 voor de woordenschat. En we gingen in zee met ‘Vakmanstad’ voor vakdocenten natuur, drama en dans. In die lessen verweven we heel subtiel taal en rekenen. Met de extra financiële steun hebben we bovendien het sociaal-maatschappelijk werk uitgebreid. Kinderen hebben door deze tijd voor hun welbevinden extra aandacht nodig. Tot slot actualiseren we onze ICT-hardware ter ondersteuning van ons onderwijs.’

Ron van Leeuwen, directeur van De Rozenhorst (Rozenburg)

‘Wij zien het NPO-geld als een nieuw vertrekpunt voor onze 310 leerlingen. Natuurlijk zijn er in deze coronatijd hiaten ontstaan. Om daaraan te werken, hebben we via ‘Educto’ extra zzp’ers binnengehaald. Zij werken met kinderen die tijdens de lockdown in taal en rekenen aantoonbaar stil zijn blijven staan.’