Trello
‘Na de zomervakantie kregen we het dringende verzoek om zo weinig mogelijk bij elkaar te komen. Daardoor moesten we de teamvergaderingen anders invullen. Onze leerKRACHT-bordsessies deden we in twee sessies van vier personen in plaats van met z’n achten. We benaderden Judith van Wijngaarden (leerKRACHT-coach) om deze bordsessies effectiever aan te pakken. Zij heeft ons op weg geholpen en verwees ons naar de site www.leerkracht-academie.nl. Hier wordt het programma Trello geadviseerd, waarmee je de bordsessies op een levendige manier digitaal kunt blijven voeren. Wilke Vos, directeur van basisschool De Kleine Prins, gaf ons een Trello-instructie. Onze eerste digitale teamsessie ging over het installeren en omgaan met Trello. Via Teams kunnen we vanuit ons eigen klaslokaal in Trello de doelen formuleren waaraan je acties kunt verbinden en successen kunt delen.’
Coronaplan 2.0
‘We hebben een coronaplan 2.0 gemaakt met een directe aanpak, zodat leerkrachten per groep weten wat ze moeten doen bij een sluiting van de school. Daarin staat bijvoorbeeld hoe vaak er contact is met ouders en zijn de vaste contactmomenten met de kinderen vastgelegd. We hebben daarin ook afspraken gemaakt over hoe je moet handelen als kinderen niet in beeld zijn. Dit plan is altijd inzetbaar, bij welke reden voor een schoolsluiting dan ook.’
Tip
‘We adviseren alle scholen die met leerKRACHT werken om Trello te gaan gebruiken. Nu we met Trello werken, zijn onze overleggen nog effectiever, de doelen beter zichtbaar en denkt iedereen heel actief mee. Dat is erg fijn werken.’
De Imeldaschool zet Trello in
Bij de Imeldaschool (Rotterdam-Noord) gaan de teamsessies gewoon door. Met het programma Trello kan elke leerkracht via Teams vanuit zijn eigen lokaal deelnemen aan de leerKRACHT-bordsessies. Adjunct-directeur Roos van Harten: ‘Om deze vaardigheid (digitale teamsessie) onder de knie te krijgen, hebben we zelfs onze jaarplanning opgeschoven.’
‘Bij de vorige sluiting hebben we direct werkboekjes gekopieerd, zodat de groepen meteen aan de slag konden. Vervolgens inventariseerden we welke kinderen over een device beschikten. Het Jeugdeducatiefonds was bereid om zo’n 40 laptops te doneren. De ouders waren hier erg mee geholpen. Zo kon elke leerling thuis digitaal onderwijs volgen. Ondertussen startten we ons eigen YouTube-kanaal met instructielessen en stapten we over op digitaal onderwijs.’
Coronaplan 2.0
‘We hebben een coronaplan 2.0 gemaakt met een directe aanpak, zodat leerkrachten per groep weten wat ze moeten doen bij een sluiting van de school. Daarin staat bijvoorbeeld hoe vaak er contact is met ouders en zijn de vaste contactmomenten met de kinderen vastgelegd. We hebben daarin ook afspraken gemaakt over hoe je moet handelen als kinderen niet in beeld zijn. Dit plan is altijd inzetbaar, bij welke reden voor een schoolsluiting dan ook.’
Tip
‘We adviseren alle scholen die met leerKRACHT werken om Trello te gaan gebruiken. Nu we met Trello werken, zijn onze overleggen nog effectiever, de doelen beter zichtbaar en denkt iedereen heel actief mee. Dat is erg fijn werken.’
Trello
‘Na de zomervakantie kregen we het dringende verzoek om zo weinig mogelijk bij elkaar te komen. Daardoor moesten we de teamvergaderingen anders invullen. Onze leerKRACHT-bordsessies deden we in twee sessies van vier personen in plaats van met z’n achten. We benaderden Judith van Wijngaarden (leerKRACHT-coach) om deze bordsessies effectiever aan te pakken. Zij heeft ons op weg geholpen en verwees ons naar de site www.leerkracht-academie.nl. Hier wordt het programma Trello geadviseerd, waarmee je de bordsessies op een levendige manier digitaal kunt blijven voeren. Wilke Vos, directeur van basisschool De Kleine Prins, gaf ons een Trello-instructie. Onze eerste digitale teamsessie ging over het installeren en omgaan met Trello. Via Teams kunnen we vanuit ons eigen klaslokaal in Trello de doelen formuleren waaraan je acties kunt verbinden en successen kunt delen.’
De Imeldaschool zet Trello in
Bij de Imeldaschool (Rotterdam-Noord) gaan de teamsessies gewoon door. Met het programma Trello kan elke leerkracht via Teams vanuit zijn eigen lokaal deelnemen aan de leerKRACHT-bordsessies. Adjunct-directeur Roos van Harten: ‘Om deze vaardigheid (digitale teamsessie) onder de knie te krijgen, hebben we zelfs onze jaarplanning opgeschoven.’
‘Bij de vorige sluiting hebben we direct werkboekjes gekopieerd, zodat de groepen meteen aan de slag konden. Vervolgens inventariseerden we welke kinderen over een device beschikten. Het Jeugdeducatiefonds was bereid om zo’n 40 laptops te doneren. De ouders waren hier erg mee geholpen. Zo kon elke leerling thuis digitaal onderwijs volgen. Ondertussen startten we ons eigen YouTube-kanaal met instructielessen en stapten we over op digitaal onderwijs.’