Tips:

Het is belangrijk dat de vergaderingen juist ook tijdens de lockdown doorgang vinden.

’Gezamenlijk de dag beginnen en afsluiten werkt heel goed. Ouders proberen we door de online lessen zoveel mogelijk te ontlasten, omdat we ons realiseren dat ze een zware taak hebben om hun (thuis)werk te combineren met het begeleiden van hun kind.'

*Trello wordt vanwege AVG-voorschriften alleen gebruikt voor planningen, doelen en inhoudelijke uitwisseling zonder persoonsgegevens.

Inloggen bij verschillende groepen

Het Mgr. Bekkers-team start met de leerlingen van groep 3 t/m 8 dagelijks om 9.00 uur online. Na de opening wordt er instructie gegeven in niveaugroepen. Sandra: ‘De kleuters krijgen ook online activiteiten aangeboden. Normaal gaan we dan langs in de klassen, nu loggen we dus online in bij de verschillende groepen.' Tieske: ‘Soms praten we na afloop van de instructie even na met de leerkracht. Zo proberen we er voor elkaar te zijn. Als er slecht contact te krijgen is met kinderen, horen we dat van onze collega’s. Dan nemen wij het over, zodat ze zelf zich kunnen blijven focussen op de lesgevende taken. Contact met leerplicht, SMW, JOT en Veilig Thuis is soms nodig om het kind weer aan het werk te krijgen.'

Online verbinding 

Ondanks het thuiswerken lukt het om de verbinding met het team te behouden. ‘We gebruiken Trello*. Bij een vergadering bellen we in met Teams en vervolgens opent een collega het Trello-bord voor de desbetreffende bouw en deelt het scherm. Voor iedereen zijn de doelen en acties direct zichtbaar. We gebruiken dit interactieve bord ook bij de themaplanningen voor de kleuters', vertelt Sandra. 'En collega’s kunnen hier ook zelf hun bespreekpunten neerzetten, zodat de online vergaderingen zo effectief mogelijk zijn', aldus Tieske.

Interne begeleiding tijdens de lockdown is vooral 'verbinden'

De Mgr. Bekkersschool is een school met een veelzijdige populatie. Intern begeleiders Tieske van Doorn en Sandra Schiereck geven aan dat het belangrijk is om verbinding te houden met alle leerlingen, ouders en collega's. ‘Tijdens deze lockdown weten we wie we extra goed in de gaten moeten houden en het is gelukt om alle kinderen aan het werk te zetten’, aldus Tieske. ‘Sommige kinderen laten we daarvoor naar de noodopvang komen, zodat ze daar online de lessen kunnen volgen en wij meer zicht op hen hebben.’

Tips:

Het is belangrijk dat de vergaderingen juist ook tijdens de lockdown doorgang vinden.

’Gezamenlijk de dag beginnen en afsluiten werkt heel goed. Ouders proberen we door de online lessen zoveel mogelijk te ontlasten, omdat we ons realiseren dat ze een zware taak hebben om hun (thuis)werk te combineren met het begeleiden van hun kind.'

*Trello wordt vanwege AVG-voorschriften alleen gebruikt voor planningen, doelen en inhoudelijke uitwisseling zonder persoonsgegevens.

Online verbinding 

Ondanks het thuiswerken lukt het om de verbinding met het team te behouden. ‘We gebruiken Trello*. Bij een vergadering bellen we in met Teams en vervolgens opent een collega het Trello-bord voor de desbetreffende bouw en deelt het scherm. Voor iedereen zijn de doelen en acties direct zichtbaar. We gebruiken dit interactieve bord ook bij de themaplanningen voor de kleuters', vertelt Sandra. 'En collega’s kunnen hier ook zelf hun bespreekpunten neerzetten, zodat de online vergaderingen zo effectief mogelijk zijn', aldus Tieske.

Inloggen bij verschillende groepen

Het Mgr. Bekkers-team start met de leerlingen van groep 3 t/m 8 dagelijks om 9.00 uur online. Na de opening wordt er instructie gegeven in niveaugroepen. Sandra: ‘De kleuters krijgen ook online activiteiten aangeboden. Normaal gaan we dan langs in de klassen, nu loggen we dus online in bij de verschillende groepen.' Tieske: ‘Soms praten we na afloop van de instructie even na met de leerkracht. Zo proberen we er voor elkaar te zijn. Als er slecht contact te krijgen is met kinderen, horen we dat van onze collega’s. Dan nemen wij het over, zodat ze zelf zich kunnen blijven focussen op de lesgevende taken. Contact met leerplicht, SMW, JOT en Veilig Thuis is soms nodig om het kind weer aan het werk te krijgen.'

Interne begeleiding tijdens de lockdown is vooral 'verbinden'

De Mgr. Bekkersschool is een school met een veelzijdige populatie. Intern begeleiders Tieske van Doorn en Sandra Schiereck geven aan dat het belangrijk is om verbinding te houden met alle leerlingen, ouders en collega's. ‘Tijdens deze lockdown weten we wie we extra goed in de gaten moeten houden en het is gelukt om alle kinderen aan het werk te zetten’, aldus Tieske. ‘Sommige kinderen laten we daarvoor naar de noodopvang komen, zodat ze daar online de lessen kunnen volgen en wij meer zicht op hen hebben.’