Periodeonderwijs

‘Wij werken met periodeonderwijs en hebben nog geen concreet plan hoe we het aanpakken als de school sluit. Dan kijken we eerst naar onze doelen en kunnen dan pas ons onderwijs inrichten. En daarna kijken we wat eventueel digitaal kan. Want we zijn heel erg bezig met bewegen in de klas en moeten dan echt omdenken. We hebben ons wel voorgenomen om de filmpjes wat meer onderling te verdelen.’

Tip

‘Hou het vooral klein en maak je zichtbaar! In de filmpjes die wij verspreidden, spraken wij net alsof we de klas aanspraken. Dat waardeerden de ouders en kinderen zeer. Door de filmpjes houd je de verbinding.’

‘Ik nam de klassenkabouter mee naar huis om daarmee het schoolritme zoveel mogelijk na te bootsen’, vertelt Annemarie. ‘We hadden via ParnasSys een YouTube-kanaal geopend en op Google Classroom verspreidden we elke dag een nieuw filmpje. Ouders vroegen we om foto’s, zodat we konden zien waar de kinderen mee bezig waren. Daardoor werden de kinderen ook door elkaar gestimuleerd om aan de slag te gaan. En het is voor ouders goed dat ze zien wat we doen’, aldus Annemarie.

Brei-oma’s

‘Klas 1 en 2 zijn al bezig met lezen en schrijven, dus voor hen hebben we papieren pakketjes gemaakt. Maar ze kregen ook reepjes bijenwas waardoor ze wat handwerk konden doen. We hebben zelfs een filmpje van brei-oma’s gemaakt met uitleg hoe ze thuis konden breien.’

De natuur in

‘Omdat wij gewend zijn om buiten onderwijs te geven, maakte ik filmpjes in de natuur. Daarin spoorde ik de kinderen aan om naar buiten te gaan en gaf ik opdrachten om bijvoorbeeld blaadjes te zoeken. De oudergesprekken doen we via Teams, daarin hebben we gelijk naar de thuissituatie geïnformeerd. Ouders waren enthousiast over de manier waarop we het onderwijs op afstand hebben aangepakt.’

De Waldorfschool houdt het klein

De Waldorfschool (Rotterdam-Nesselande) is een kleine school waar momenteel alleen onderwijs aan de kleuters en klas 2 en 3 (groep 3 en 4) wordt gegeven. Bij de vorige sluiting van de school koos Annemarie Snelders, leerkracht van de kleutergroep, ervoor de verbinding met de kleuters centraal te stellen. Hoewel het binnen het vrijeschoolonderwijs niet gebruikelijk is om filmpjes te maken, deed zij dat wel.

Periodeonderwijs

‘Wij werken met periodeonderwijs en hebben nog geen concreet plan hoe we het aanpakken als de school sluit. Dan kijken we eerst naar onze doelen en kunnen dan pas ons onderwijs inrichten. En daarna kijken we wat eventueel digitaal kan. Want we zijn heel erg bezig met bewegen in de klas en moeten dan echt omdenken. We hebben ons wel voorgenomen om de filmpjes wat meer onderling te verdelen.’

Tip

‘Hou het vooral klein en maak je zichtbaar! In de filmpjes die wij verspreidden, spraken wij net alsof we de klas aanspraken. Dat waardeerden de ouders en kinderen zeer. Door de filmpjes houd je de verbinding.’

Brei-oma’s

‘Klas 1 en 2 zijn al bezig met lezen en schrijven, dus voor hen hebben we papieren pakketjes gemaakt. Maar ze kregen ook reepjes bijenwas waardoor ze wat handwerk konden doen. We hebben zelfs een filmpje van brei-oma’s gemaakt met uitleg hoe ze thuis konden breien.’

De natuur in

‘Omdat wij gewend zijn om buiten onderwijs te geven, maakte ik filmpjes in de natuur. Daarin spoorde ik de kinderen aan om naar buiten te gaan en gaf ik opdrachten om bijvoorbeeld blaadjes te zoeken. De oudergesprekken doen we via Teams, daarin hebben we gelijk naar de thuissituatie geïnformeerd. Ouders waren enthousiast over de manier waarop we het onderwijs op afstand hebben aangepakt.’

‘Ik nam de klassenkabouter mee naar huis om daarmee het schoolritme zoveel mogelijk na te bootsen’, vertelt Annemarie. ‘We hadden via ParnasSys een YouTube-kanaal geopend en op Google Classroom verspreidden we elke dag een nieuw filmpje. Ouders vroegen we om foto’s, zodat we konden zien waar de kinderen mee bezig waren. Daardoor werden de kinderen ook door elkaar gestimuleerd om aan de slag te gaan. En het is voor ouders goed dat ze zien wat we doen’, aldus Annemarie.

De Waldorfschool houdt het klein

De Waldorfschool (Rotterdam-Nesselande) is een kleine school waar momenteel alleen onderwijs aan de kleuters en klas 2 en 3 (groep 3 en 4) wordt gegeven. Bij de vorige sluiting van de school koos Annemarie Snelders, leerkracht van de kleutergroep, ervoor de verbinding met de kleuters centraal te stellen. Hoewel het binnen het vrijeschoolonderwijs niet gebruikelijk is om filmpjes te maken, deed zij dat wel.