In beeld houden

‘De grootste uitdaging blijft het in beeld houden van je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat ze allemaal betrokken blijven en dat je weet waar ze mee bezig zijn? Met kinderen die uit beeld verdwijnen, nemen we contact op en laten die, als het thuis niet lukt, naar school komen.’

Tip

Liselotte: ‘Hou het vooral luchtig. We hadden naast het gewone schoolwerk, veel rare opdrachten, leuke spelletjes en gekke filmpjes in Google Classroom gezet. Ouders en kinderen waardeerden dat zeer. Juist de sociale interactie is belangrijk. Als je alleen maar schoolwerk geeft, raak je de verbinding met je groep kwijt.’

Beter voorbereid

Liselotte: ‘Alle kinderen staan al in Google Classroom en die is gevuld met oefenmateriaal waarbij ze geen instructie nodig hebben. Ook hebben we instructiefilmpjes bij bepaalde werkbladen bestudeerd en die erbij gezet. De blokboeken zijn ingescand, zodat ze die bij een sluiting direct kunnen inzien. Kortom: we zijn nu digitaal veel beter voorbereid.’

Plan van aanpak

Marc: ‘We hebben voor een eventueel toekomstige sluiting een plan van aanpak geschreven. We zijn daarbij per bouw uitgegaan van het beste scenario in het slechtste geval. Wat als een kind in quarantaine moet, als een klas kort of lang naar huis moet of de school moet sluiten?’

Contact

‘Elke leerkracht hield in Google Classroom via Google Meet contact met de leerlingen. In de bovenbouw sprak de leerkracht een aantal keer per week met kleine groepjes kinderen, maar met leerlingen met problemen hadden ze elke dag contact. Door de musical online te oefenen, hadden de kinderen ook contact met elkaar. Met de ouders onderhielden we voornamelijk telefonisch contact, maar ook via de mail en via Parro.’

Het Corona Kunst Museum 

Marc Brugghe, leerkracht van groep 1, vult aan: ‘We hadden in de onderbouw minimaal één keer per week een-op-eencontact met de kinderen. Ouders vroegen we om foto’s te uploaden in Google Classroom. Ook hebben we ‘Het Corona Kunst Museum’ gelanceerd, waarin kinderen hun werk konden uploaden en schoolbreed op elkaars kunst konden reageren.’

Tarcisiusschool houdt het luchtig

Op de vorige sluiting was de Tarcisiusschool (Rotterdam-Hillegersberg) digitaal nog niet goed voorbereid. ‘Dat hebben we echt moeten ontdekken’, vertelt Liselotte Mani, leerkracht van groep 8. ‘Wij werken niet met Snappet, maar werken veel op papier. Daardoor was de overgang naar digitaal thuiswerken groot.’

In beeld houden

‘De grootste uitdaging blijft het in beeld houden van je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat ze allemaal betrokken blijven en dat je weet waar ze mee bezig zijn? Met kinderen die uit beeld verdwijnen, nemen we contact op en laten die, als het thuis niet lukt, naar school komen.’

Tip

Liselotte: ‘Hou het vooral luchtig. We hadden naast het gewone schoolwerk, veel rare opdrachten, leuke spelletjes en gekke filmpjes in Google Classroom gezet. Ouders en kinderen waardeerden dat zeer. Juist de sociale interactie is belangrijk. Als je alleen maar schoolwerk geeft, raak je de verbinding met je groep kwijt.’

Beter voorbereid

Liselotte: ‘Alle kinderen staan al in Google Classroom en die is gevuld met oefenmateriaal waarbij ze geen instructie nodig hebben. Ook hebben we instructiefilmpjes bij bepaalde werkbladen bestudeerd en die erbij gezet. De blokboeken zijn ingescand, zodat ze die bij een sluiting direct kunnen inzien. Kortom: we zijn nu digitaal veel beter voorbereid.’

Plan van aanpak

Marc: ‘We hebben voor een eventueel toekomstige sluiting een plan van aanpak geschreven. We zijn daarbij per bouw uitgegaan van het beste scenario in het slechtste geval. Wat als een kind in quarantaine moet, als een klas kort of lang naar huis moet of de school moet sluiten?’

Het Corona Kunst Museum 

Marc Brugghe, leerkracht van groep 1, vult aan: ‘We hadden in de onderbouw minimaal één keer per week een-op-eencontact met de kinderen. Ouders vroegen we om foto’s te uploaden in Google Classroom. Ook hebben we ‘Het Corona Kunst Museum’ gelanceerd, waarin kinderen hun werk konden uploaden en schoolbreed op elkaars kunst konden reageren.’

Contact

‘Elke leerkracht hield in Google Classroom via Google Meet contact met de leerlingen. In de bovenbouw sprak de leerkracht een aantal keer per week met kleine groepjes kinderen, maar met leerlingen met problemen hadden ze elke dag contact. Door de musical online te oefenen, hadden de kinderen ook contact met elkaar. Met de ouders onderhielden we voornamelijk telefonisch contact, maar ook via de mail en via Parro.’

Tarcisiusschool houdt het luchtig

Op de vorige sluiting was de Tarcisiusschool (Rotterdam-Hillegersberg) digitaal nog niet goed voorbereid. ‘Dat hebben we echt moeten ontdekken’, vertelt Liselotte Mani, leerkracht van groep 8. ‘Wij werken niet met Snappet, maar werken veel op papier. Daardoor was de overgang naar digitaal thuiswerken groot.’