Contact ouders
‘De leerkrachten hebben korte lijnen met de ouders via e-mail, WhatsApp en de telefoon. Ze houden goed bij of een kind aanwezig was tijdens het geven van een instructie en of een leerling z’n werk heeft ingeleverd. Indien nodig nemen ze contact op met de ouders.’
Tip
‘Als je school over Chromebooks beschikt, geef die dan bij een sluiting mee aan de kinderen. Dat geeft zoveel rust voor de ICT-coördinatoren die anders de problemen moeten oplossen. En bereid kinderen op school al voor hoe ze moeten werken in ‘Google Classroom’. Dat scheelt echt enorm!’
Chromebook
‘Bij de vorige sluiting bleken ouders met meerdere kinderen niet altijd verschillende devices te hebben, waardoor de kinderen soms niet online konden werken. Bovendien konden sommige leerlingen niet inloggen omdat de systemen verouderd waren. Dit keer zorgden we ervoor dat elke kind direct over een eigen Chromebook kon beschikken.’
Digitale middelen
‘We gebruiken binnen Aerobe ‘Google Classroom’ voor de groepen 4 tot en met 8. Voor de digitale lesstof gebruiken de groepen 4 tot en met 7 Snappet en werkt groep 8 met Gynzy. Daarnaast zetten we in ‘Google Classroom’ documenten die de kinderen online kunnen bewerken en inleveren. Via ‘Google Meet’ hebben de leerkrachten individueel contact met de kinderen, bijvoorbeeld om met ze te lezen.’
Drie keer per dag geven de leerkrachten instructies aan de leerlingen. ‘De kinderen die extra instructie nodig hebben, blijven dan nog even online. Een of twee keer per dag is er een vragenhalfuurtje. De kinderen die in Snappet werken, kunnen tijdens de les direct chatten. De leerkrachten van de onderbouw maken filmpjes en hebben werkpakketjes gemaakt. We vragen ons wel af hoe je het beste met kleuters in contact kunt komen en staan open voor suggesties.’
Paus Joannesschool blij met tijdige voorbereidingen
Vanwege elf coronabesmettingen van medewerkers is de Paus Joannesschool (Rotterdam-Lombardijen) tot de herfstvakantie gesloten. De school is direct overgegaan op afstandsonderwijs. Voor de sluiting hadden alle leerlingen al geoefend met het programma. Daardoor waren de kinderen goed voorbereid en konden ze direct online gaan met hun leerkracht.
Anneke Belder, directeur van de school: ‘Tijdens een studiedag stelden we vast wat er nodig was om bij een schoolsluiting meteen online les te kunnen geven. Voordat we dichtgingen, lag er dus al een goed actieplan klaar.’
Contact ouders
‘De leerkrachten hebben korte lijnen met de ouders via e-mail, WhatsApp en de telefoon. Ze houden goed bij of een kind aanwezig was tijdens het geven van een instructie en of een leerling z’n werk heeft ingeleverd. Indien nodig nemen ze contact op met de ouders.’
Tip
‘Als je school over Chromebooks beschikt, geef die dan bij een sluiting mee aan de kinderen. Dat geeft zoveel rust voor de ICT-coördinatoren die anders de problemen moeten oplossen. En bereid kinderen op school al voor hoe ze moeten werken in ‘Google Classroom’. Dat scheelt echt enorm!’
Digitale middelen
‘We gebruiken binnen Aerobe ‘Google Classroom’ voor de groepen 4 tot en met 8. Voor de digitale lesstof gebruiken de groepen 4 tot en met 7 Snappet en werkt groep 8 met Gynzy. Daarnaast zetten we in ‘Google Classroom’ documenten die de kinderen online kunnen bewerken en inleveren. Via ‘Google Meet’ hebben de leerkrachten individueel contact met de kinderen, bijvoorbeeld om met ze te lezen.’
Drie keer per dag geven de leerkrachten instructies aan de leerlingen. ‘De kinderen die extra instructie nodig hebben, blijven dan nog even online. Een of twee keer per dag is er een vragenhalfuurtje. De kinderen die in Snappet werken, kunnen tijdens de les direct chatten. De leerkrachten van de onderbouw maken filmpjes en hebben werkpakketjes gemaakt. We vragen ons wel af hoe je het beste met kleuters in contact kunt komen en staan open voor suggesties.’
Chromebook
‘Bij de vorige sluiting bleken ouders met meerdere kinderen niet altijd verschillende devices te hebben, waardoor de kinderen soms niet online konden werken. Bovendien konden sommige leerlingen niet inloggen omdat de systemen verouderd waren. Dit keer zorgden we ervoor dat elke kind direct over een eigen Chromebook kon beschikken.’
Paus Joannesschool blij met tijdige voorbereidingen
Vanwege elf coronabesmettingen van medewerkers is de Paus Joannesschool (Rotterdam-Lombardijen) tot de herfstvakantie gesloten. De school is direct overgegaan op afstandsonderwijs. Voor de sluiting hadden alle leerlingen al geoefend met het programma. Daardoor waren de kinderen goed voorbereid en konden ze direct online gaan met hun leerkracht.
Anneke Belder, directeur van de school: ‘Tijdens een studiedag stelden we vast wat er nodig was om bij een schoolsluiting meteen online les te kunnen geven. Voordat we dichtgingen, lag er dus al een goed actieplan klaar.’