Kijken in de keuken

Soms is het ook alleen ‘kijken’. ‘Zo ben ik samen met onze intern begeleider op bezoek gegaan bij Caroline van Dijk, directeur op de Mgr. Bekkersschool in Spijkenisse. Zij hebben een SkillsLab en dit willen wij op De Wissel ook opzetten. Caroline liet me het lab heel trots zien. Het is fijn om zo kennis te delen. Ik kreeg een goed beeld bij de technieklessen en er borrelde allemaal goede ideeën naar boven! Natuurlijk kost zo’n werkbezoek wat tijd, maar het levert veel meer op dan die twee uur.’

Tip
‘Durf te vragen, bewaar in deze tijd de rust in je school en blijf met je team in verbinding. Dit doen wij door elke donderdag van 15.15 tot 15.30 uur via Google Meet met elkaar te bespreken wat er goed gaat in het proces en wat er beter kan. Dat is heel fijn.’

Durf te vragen

‘Sommige mensen durven niet te vragen, omdat zij denken een ander tot last te zijn. Maar ik zie het anders. De meeste mensen vinden het fijn om iemand te helpen, omdat je dan iets voor een ander kunt betekenen. Zo ervaar ik het ook. Mijn voormalig adjunct-directeur is nu schoolleider op De Vliedberg. We hebben nog geregeld contact en als ik haar verder kan helpen met iets, word ik daar alleen maar heel blij van! Je inspireert elkaar en samen kun je veel meer dan alleen. Het geeft verbinding en kracht.’

Netwerken

De Wissel werkt met bordsessies. Maar hoe doe je dat tijdens een periode van online lesgeven? ‘Binnen mijn team werken mensen met dezelfde mindset als ik’, vertelt Assya lachend. ‘Jeffrey de Jong, leerkracht van groep 7, informeerde meteen binnen zijn RVKO-netwerk naar tips en ervaringen. Hij koppelde dit weer terug naar het team. Super!’

De Wissel durft te vragen!

Directeur Assya el Khetabi van basisschool De Wissel (Rotterdam-Zuid) heeft met haar team de schoolzaken goed geregeld. ‘Na de eerste schoolsluiting hebben wij meteen met elkaar en de MR ons aangescherpt coronabeleid besproken en uitgebreid. Daarnaast vind ik het als schoolleider heel belangrijk om te netwerken. Niet alleen binnen onze wijk, maar ook met collega’s. Weten waar welke collega goed in is. Zo hoef je niet zelf het wiel steeds uit te vinden.’

Kijken in de keuken

Soms is het ook alleen ‘kijken’. ‘Zo ben ik samen met onze intern begeleider op bezoek gegaan bij Caroline van Dijk, directeur op de Mgr. Bekkersschool in Spijkenisse. Zij hebben een SkillsLab en dit willen wij op De Wissel ook opzetten. Caroline liet me het lab heel trots zien. Het is fijn om zo kennis te delen. Ik kreeg een goed beeld bij de technieklessen en er borrelde allemaal goede ideeën naar boven! Natuurlijk kost zo’n werkbezoek wat tijd, maar het levert veel meer op dan die twee uur.’

Tip
‘Durf te vragen, bewaar in deze tijd de rust in je school en blijf met je team in verbinding. Dit doen wij door elke donderdag van 15.15 tot 15.30 uur via Google Meet met elkaar te bespreken wat er goed gaat in het proces en wat er beter kan. Dat is heel fijn.’

Durf te vragen

‘Sommige mensen durven niet te vragen, omdat zij denken een ander tot last te zijn. Maar ik zie het anders. De meeste mensen vinden het fijn om iemand te helpen, omdat je dan iets voor een ander kunt betekenen. Zo ervaar ik het ook. Mijn voormalig adjunct-directeur is nu schoolleider op De Vliedberg. We hebben nog geregeld contact en als ik haar verder kan helpen met iets, word ik daar alleen maar heel blij van! Je inspireert elkaar en samen kun je veel meer dan alleen. Het geeft verbinding en kracht.’

Netwerken

De Wissel werkt met bordsessies. Maar hoe doe je dat tijdens een periode van online lesgeven? ‘Binnen mijn team werken mensen met dezelfde mindset als ik’, vertelt Assya lachend. ‘Jeffrey de Jong, leerkracht van groep 7, informeerde meteen binnen zijn RVKO-netwerk naar tips en ervaringen. Hij koppelde dit weer terug naar het team. Super!’

De Wissel durft te vragen!

Directeur Assya el Khetabi van basisschool De Wissel (Rotterdam-Zuid) heeft met haar team de schoolzaken goed geregeld. ‘Na de eerste schoolsluiting hebben wij meteen met elkaar en de MR ons aangescherpt coronabeleid besproken en uitgebreid. Daarnaast vind ik het als schoolleider heel belangrijk om te netwerken. Niet alleen binnen onze wijk, maar ook met collega’s. Weten waar welke collega goed in is. Zo hoef je niet zelf het wiel steeds uit te vinden.’